lördag 23 februari 2008

Avund

När jag läser andra bokbloggar så inser jag hur lite jag läser. Jag känner viss avund i betydelsen att jag också skulle vilja kunna gå så helt upp i vad jag läser. Men jag har tappat den förmågan. När jag var ung var jag en bokslukare. Jag tror jag läste lika många böcker på en månad som jag nu behöver ett helt år för att hinna med. Jag har funderat på hur det kan vara så.

Det finns flera förklaringar. De böcker jag läste under uppväxten var inte alls av samma omfång som de böcker jag läser nu. Sen får man ju inte heller glömma att vuxenlivet för med sig vissa förpliktelser. Men jag måste erkänna att mitt vuxna liv innehåller ganska få sådana. En viktigare faktor är nog att vissa omständigheter gör att jag har svårare att koncentrera mig nu för tiden. Men jag har hittat ett sätt att komma runt det problemet. Jag läser högt. Det hjälper upp min förmåga att koncentrera mig och ger dessutom större läsförståelse. Men det medför vissa problem. Alla som någon gång läst högt vet hur det känns i halsen efter ett tag. Dessutom läser man långsammare.

Förslag om hur man kan stärka sin koncentration tas tacksamt emot.

2 Comments:

Olivia said...

Jag tycker också att det blir svårare och svårare att koncentrera mig på det jag läser. Det har nog med åldern att göra. Nu måste en bok vara extremt spännande och gripande för att jag ska kunna förlora mig i den.
Jag har bara läst ut tre böcker än så länge i år.

Hermia Says said...

N�r jag var yngre slukade jag det jag l�ste p� ett helt annat s�tt �n idag. Nu blir min l�sning
alltmer kr�sen. Av en bok och f�rfattare kr�vs mycket f�r att f�nga mig helt och fullt, och de helt uppslukande l�supplevelserna �r inte s� m�nga. Lite sorgligt faktiskt att det blivit s�.
Hoppas dina knep f�r att hitta koncentrationen hj�lper! Men kanske �r det ibland ocks� valet av bok det �r fel p� :-)