lördag 6 juni 2009

Accelerando av Charles Stross

Jag brukar nästan alltid börja mina recensioner med en kort beskrivning av handlingen men det är inte helt lätt med den här boken. Det är en släktsaga som spänner över tre generationer eller kanske en berättelse om människans utveckling bortom människan. Den innehåller sådana element som uppladdade humrar som blir piloter, ett mystiskt bagage, en katt som inte är någon katt, copyrightgangsters och en hel del andra ännu underligare ting.

Berättelsen börjar i en nära framtid cirka tio år från vår tid och sträcker sig över hela århundradet och en bit till. Människan håller på att utvecklas bortom de kroppar av kött och blod som vi nu är. Några välkomnar utvecklingen andra försöker bromsa den. Politik och ekonomi berörs. Allt går i ett rasande tempo, alla hänger inte med. Jag gjorde knappt kan jag säga. Jag anser mig vara ganska bra på engelska men det är mycket tekniska termer och en del beskriver dessutom saker som inte finns (än). Långa stunder förstod jag ingenting och jag tro inte det hade hjälpt om den var på svenska.

Men roligt är det. Stross är alltid rolig, även när han skriver mer allvarliga berättelser. Jag fäster mig alla personerna och känner en viss saknad varje gång berättelsen skiftar fokus till en ny huvudperson. Det är inte min favorit-Stross men jag är glad att ha läst den och jag längtar efter mer.

3 Comments:

Titti said...

Tack för boktips. Har aldrig hört talas om den här boken förut. Kul att hitta nåt nytt. :-)

Åka said...

Anledningen till att det är svårt att sammanfatta handlingen är väl att den här boken är vad somliga kallar "fix-up": en roman som började som en serie länkade noveller i samma värld. Jag har faktiskt inte läst hela boken, men ett par av de berättelser som den började som har jag läst i Asimov's för länge sen. Kan tänka mig att plocka upp hela boken när jag känner för Stross igen så småningom.

Arina said...

Det visste jag inte. Berättelsen är full av idéer och infall men allt hänger trots det ihop ganska bra.