söndag 12 juli 2009

Scar Night av Alan Campbell

Det här är en riktigt obehaglig berättelse. Med sådana ingredienser som lönnmördare, folkmord medelst gift, människooffer och en mördare som tömmer sina offer på blod kan det inte bli annat. Jag läser gärna berättelser om seriemördare och lemlästningar men just gift har jag svårt för av någon anledning. Det är så lömskt.

Med den inledningen är det inte svårt att förstå att det är en mörk berättelse. Den utspelar sig i Deepgate, en stad som är upphängd i kedjor över en avgrund i vilken guden Ulcis håller till. Ulcis är dödens gud som skall ta hand om de dödas själar.

Jag är väldigt förtjust i den här berättelsen. Kanske för att den är så mörk, blodig och brutal. Det är inte helt lätt att säga vad som är ont och gott eller för den delen om något är gott. Jag fäster mig vid några personer och avskyr andra bara för att lite senare känna hur mina känslor skiftar. Ingenting känns säkert utom att människor kommer att dö, oftast på väldigt obehagliga och blodiga sätt. Att det sedan förekommer både änglar och luftskepp är inget minus.

Språket känns bra, jag stör mig inte på någonting och förstår det mesta. Om jag saknar något så är det lite mer humor. Ibland glimtar det till lite grann men för det mesta är det väldigt dystert. Det kunde varit bra med lite humor för att väga upp allt det mörka.

Jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen som enligt vad jag hört skall vara mer humoristisk.

4 Comments:

Olivia said...

Kul att du gillade den! Mer än vad jag gjorde till och med. Låt oss hoppas att det inte är tvärtom med uppföljaren.

Arina said...

Risken finns förstås. Jag tycker nog väldigt mycket om sådana här mörka berättelser.

Olivia said...

Fast andra boken är väldigt mörk den med.

Arina said...

Jag förstår det, det är därför jag ser fram emot att läsa den. Att den dessutom verkar lite mer humoristisk är ett plus. Som du vet har jag väldigt svart humor.

Det jag menade var bara att eftersom du inte blev så förtjust i den första boken men väl i den andra så visar det att vi inte fastnade för riktigt samma saker. Därför finns det ju alltid en risk att jag inte uppskattar den andra boken lika mycket som du.

Å andra sidan har du aldrig gett mig ett dåligt boktips.