måndag 27 juli 2009

Tematrio - Spänning

Denna gång frågar Lyran efter spänning och jag tror jag väljer att helt bortse från skräck här eftersom jag ser det som en egen kategori.

1. Psykopaten av Dean Koontz var riktigt spännande på det där sättet som gjorde det svårt att sluta läsa. Chyna besöker en god vän men första kvällen blir hela familjen mördad. Bara Chynas instinkter räddar henne. Av någon anledning väljer hon att följa efter psykopaten när han lämnar huset.

2. Åsnans triumf av Anthony Price. Price är den enda författare av spionromaner som jag tycker om och jag tycker mycket om honom. Det är mitt mål att en gång lyckas skaffa alla hans böcker. De flesta av hans böcker har antingen Överste Butler eller David Audley som huvudperson men i denna roman som utspelar sig under andra världskriget är det två helt okända personer som får hand om en hemlighet.

3. Dark Hollow av John Connolly. En kuslig berättelse om gamla mord kryddad med övernaturliga inslag.

2 Comments:

Fiktionista said...

Tycker du inte att Psykopaten är Skräck?! Det är nog en av de äckligaste böcker jag har läst, fastän bra äcklig!

Arina said...

Den var obehaglig och väldigt spännande men den var inte skrämmande. Jag blev inte rädd på samma sätt som jag blev när jag läste till exempel Jurtjyrkogården eller Det. Den saknar det där elementet av osäkerhet eller otrygghet, ofta av övernaturlig natur, som gör en bok till skräck enligt mig.