lördag 21 mars 2009

Dead Until Dark av Charlaine Harris

I Dead Until Dark får vi följa servitrisen Sookie Stackhouse. Hon kan läsa folks tankar något som hon tycker är en stor olägenhet. Hur skall man kunna dejta när man kan läsa precis vad killen tänker? En dag kommer vampyren Bill i i baren där hon arbetar och en ny värld öppnar sig. Bills sinne är helt stäng för henne.

Det här är alltså vampyrromantik, eller snarare sex och lusta. Men det är väldigt underhållande. Sookie är en stark person som inte bara lever genom sin vampyr. Berättelsen är full av humor men också våld och sex. Det finns en mordgåta med, en gåta som Sookie måste lösa eftersom den drabbar dem som står henne nära. Riktigt spännande är det, om än inte särskilt överraskande.

Språket är rakt och enkelt. Det jag kan ha att invända emot är att författaren ibland ger lite för detaljerade beskrivningar av Sookies aktiviteter. Jag behöver inte veta att hon stiger upp, äter flingor till frukost, bostar täntderna, borstar håret, sätter upp det in en hästsvans, klär på sig shorts och t-shirt, sätter sig i bilen och åker till jobbet. Jag hade nöjt mig med att hon gjorde sig i ordning och åkte till jobbet.

trots dessa ibland överdrivet detaljerade beskrivningar är det en ganska tunn liten bok på under 300 sidor. Men det räcker för att berätta en bra historia.

2 Comments:

marlan said...

Våra åsikter tycks vara desamma ändå. underhållande, jovisst! :)

Arina said...

Skillnaden var kanske den att jag väntade mig underhållning och blev därför inte besviken.