söndag 22 mars 2009

Bokkedjan 9: Böcker

Den här fick mig genast att tänka på The Eyre Affair av Jasper Fforde. I ett alternativt England där litteraturen verkligen tas på allvar arbetar Thursday Next som litterär detektiv. Skurken Acheron Hades upptäcker ett sätt att ta sig in i böckernas värld hotar med att ändra i handlingen i Jane Eyre, något han kan göra permanent genom att ta sig in i originalmanuskriptet. Det är en vild och fantasifull berättelse, tyvärr med många logiska luckor, något som blir tydligare i de följande delarna. Men roligt är det. I de följande delarna ger sig Thursday in i böckernas värld och träffar där Miss Havisham.

Miss Havisham är den övergivna bruden från Dickens Lysande utsikter. Den har jag inte läst. Nicholas Nickleby läste jag däremot. På åttiotalet gjordes en fantastisk teaterversion som visades på tv. Den var mycket lång och visades en hel dag med pauser. Jag såg den dessutom på Göteborgs Stadsteater.

Och apropå teater. En gång råkade jag slå på tv:n och kom in mitt i ett program som jag fastnade helt i. Det var I Lodjurets timma av P O Enquist som visades. Tre människor på en scen som samtalar. Jag blev helt fascinerad och den stannade i mina tankar under en lång tid. Så mycket faktiskt att jag senare lyssnade på den som radioteater och läste den. Och den får avsluta denna korta bokkedja.

0 Comments: