söndag 15 mars 2009

A Storm of Swords av George R R Martin

Efter att ha läst denna tredje del i A Song of Ice and Fire kan jag säga att serien verkligen är läsvärd. Trots att berättelsen hela tiden tar nya vägar och inte alls utvecklas som jag först trodde den skulle göra så går det hela tiden framåt. Den känns inte förutsägbar och det är inte lätt att veta vem man skall hålla på. Jag vet ju vilka jag föredrar men vem, om någon, som har rätten på sin sida är inte helt lätt att se.

I vilket fall som helst fortsätter kampen mellan de självutnämnda kungarna samtidigt som man får följa barnen Starks vidare äventyr. Några nya huvudroller introduceras också. Bland andra Jaime, the kingslayer. Och på så sätt utvecklas han från att ha varit en obehaglig figur, som inte drar sig för att slänga ut små barn genom fönstret, till en komplex personlighet. Jag kan inte påstå att jag tycker om honom men jag läser gärna om honom och hans drömmar och mål. Jag kan i viss mån förstå honom och det är väl kanske det som är tanken.

Martin är bra på kvinnoporträtt. Han förmår faktiskt skildra starka kvinnor som varken tvingas bli som män eller blir så där påfrestande beskäftiga och domderande som Jordans kvinnor. Visst finns klichéerna där, som Brienne som klär sig som man och vill vara en riddare, men man får inte glömma att det är en mansdominerad värld som skildras. Själv kan jag lätt identifiera mig med henne.

Jag ser riktigt fram emot fortsättningen och fasar lite för när jag kommer ikapp och måste vänta med alla andra. Men det kommer att vara värt väntan, det är jag övertygad om.

4 Comments:

Fia said...

Nämen.. det lät ju verkligen som något för mig, det här måste jag genast sätta tänderna i!

Arina said...

Den innehåller inte så mycket romantik, dock, mest krig och elände men riktigt bra berättat.

Unknown said...

GRRM är bäst!

Arina said...

Jag är böjd att hålla med dig.