fredag 6 november 2009

Consider Phlebas av Iain M Banks

Detta är Banks första sf-roman och en Culture-bok även om berättelsen berättas från andra sidan.

Horza är en Changer och kan bli vem han vill, en förmåga som kommer väl till pass i hans arbete som spion och lönnmördare. Han arbetar för the Idirans som för ett heligt krig med the Culture. Horza får i uppdrag att hämta ett föremål som the Culture har tappat bort. Han är naturligtvis inte ensam om att söka efter detta föremål och vägen dit blir både krokig och farofylld.

Miljöerna är storskaliga och storslagna som vanligt (säger jag tvärsäkert efter att ha läst tre böcker) men man kommer ändå personerna nära. Så nära faktiskt att boken bitvis gör ont eftersom det inte är lite elände som drabbar Horza och hans medhjäpare. Om något kan gå fel så gör det det. Kapitalt. Det gör boken till en intensiv upplevelse ända till den rafflande slutet när allt strålar samman på ett vis som gjorde mig fullständigt matt.

Språket var förvånansvärt lättfattligt även om jag tappade bort mig i några av de mer tekniska styckena. Men jag hade aldrig svårt att hänga med i handlingen. Jag tycker nog inte lika mycket om den här som om The Algebraist men den stärker ändå Banks ställning som favoritförfattare. Jag skulle kanske ha önskat att något kunde gått som planerat för Horza och hans gäng men i övrigt var det en angenäm upplevelse och jag längtar redan efter nästa bok.

5 Comments:

Olivia said...

Den verkar bra. Tur att du har den så att jag kan snylta - ska dock försöka läsa ut allt annat jag har lånat av dig först...

Arina said...

Du är välkommen att låna när du vill, jag har ändå fullt i bokhyllan.

Om du inte har omedelbara planer på att läsa Singularity Sky så vill brorsan låna den.

Olivia said...

Jag är rätt sugen på Singularity Sky faktiskt. Men vi träffas ju inte förrän till nyår, och då tar jag med den vare sig jag har läst den eller ej, det är onödigt att den ligger oläst hos mig om din bror vill läsa den.

Karl said...

Jag älskar den här boken, kändes så väldigt fräsch.

/karl

Arina said...

Jag kan inte annat än hålla med men tycker ändå bättre om The Algebraist.