lördag 12 september 2009

Tankar om A Feast for Crows av George R R Martin

Oj vilken tid det tog att läsa ut den här boken. Jag började någon gång i slutet på juli och blev klar först igår. Den var inte dålig och till en början var den väldigt intressant och läsningen gick fort framåt. Sedan stannade det av lite. Det finns flera orsaker till att det tog sådan tid. Dels har jag haft annat i huvudet, dels var jag inte helt nöjd med hur berättelsen utvecklades. Mina favoritpersoner var inte med så mycket eller i vissa fall inte alls. Sedan tycker man att det kunde väl få gå bra för någon av dem man tycker om. Men det är klart, vi fäster oss kanske inte vid samma personer så för någon läsare är det nog så.

Det mesta är sig likt. Det krigas och mördas och intrigeras. Jag har fått ett nytt hatobjekt i Cersei men jag behöver egentligen inga nya hatobjekt. Det jag behöver är att få läsa om de personer jag faktiskt tycker om och att det går bra för dem. Tyvärr blir jag oftast besviken.

Jag tycker detta är den svagaste av de fyra som kommit ut hittills. Trots detta är det en mycket bra bok, en svag Martin är starkare än mycket annat. Nu hoppas jag desto mer på nästa del som jag tror kommer att behandla dem som jag bryr mig om. Men eftersom jag har läst i kapp får jag snällt sälla mig till alla andra väntande läsare. Nåja, jag har annat att läsa.

2 Comments:

snowflake said...

Hm hm hm.
Detta är alltså den fjärde boken? Jag var förvarnad sen tidigare om att det är helt nya personer och att gamnla favoriter inte är med i den, och nu bekräftar du det. Tänk om Martin är i valet och kvalet om han ska fortsätta med de nya och skippa de gamla? Kanske det är därför han inte skriver?

Jag har inte läst trean än, så jag kan skjuta problemet framför mig ett tag till.

Arina said...

Enligt vad han skriver i efterskriften så skulle denna plus nästa ha varit en bok men växte så att han blev tvungen att dela upp den i två. DÅ valde han att koncentrera sig på Kings Landing i denna del och därför får vi följa de personer som rör sig i där. Tanken är alltså att vi skall få läsa om våra favoriter i nästa del.

Men det var ju ett tag sedan han skrev det så mycket kan ha hänt sedan dess. Vi får väl se. Men han har i alla fall inte övergivit dem eller oss.