måndag 6 juni 2011

Fevre Dream av George R R Martin

1800-tal, hjulångare och vampyrer, visst låter det trevligt? Den här boken var inte alls vad jag väntat mig, den var så mycket bättre. Den otursförföljde kapten Abner Marsch har förlorat stordelen av sin flotta med hjulångare då han får ett erbjudande av den mystiske Joshua York. Trots en viss oro över motiven till erbjudandet tackar han ja, han har inget annat val.

Martin är en mästare på att bygga stämningar och miljöer och jag tror att man helt skulle kunna plocka bort vampyrerna och ändå ha en väldigt bra berättelse. Men vampyrerna tillför onekligen ytterligare en dimension av mörker och grymhet som tillsammans med slaveriet helt plockar bort det romantiska skimret och gör berättelsen till något helt annat.

För det finns något romantiskt över bilden av livet på floden med kapplöpningar mellan vackra hjulångare. Trots att han är ohyggligt ful står Marsch för den delen med sin hängivenhet och kärlek till de vackra båtarna. Under den första delen av romanen byggs denna bild upp och jag blir hänförd och väntar på den stora kapplöpningen som utlovas. Sedan krossas allt och berättelsen tar en vändning som på något sätt lyckas göra mig besviken trots att den för in det skräckmoment jag har suttit och väntat på. Det är en sorglig berättelse om en döende värld och den lämnar mig med en känsla av vemod och saknad efter något som jag aldrig har upplevt.

5 Comments:

Calliope said...

Spännande att läsa vad du tyckte om den här - den ligger hemma och väntar i bokhyllan. Köpte den för flera år sen men har inte kommit mig för att läsa ännu.

Arina said...

Blir intressant att se vad du tycker när du nu läser den. Den är riktigt bra men jag är inte säker på att det framgår av min recension att jag tycker det.

Det är svårt att recensera bra böcker.

Anna said...

Underbar bok.

Maria said...

Den har väntat i bokhyllan i många år hos mig. Stackars bok.

snowflake said...

Men hallå där, den här har jag ju helt missat. Det låter spännande när du skriver om den. "en sorglig berättelse om en döende värld" , ja absolut.