måndag 30 november 2009

The Steel Remains av Richard Morgan

Jag älskade den här boken från första stund. Något med språket, tonen, drog in mig från det första stycket. Kärleken höll i sig men den är inte helt förbehållslös.

I denna mörka berättelse får man följa tre veteraner från det stora kriget mot ödlefolket. Ringil, som trots att han är en hjälte och kommer från en fin familj möts av mycket förakt på grund av sin sexuella läggning, Egar som är ledare för sin klan men ibland drömmer sig tillbaka till livet i städerna och Archeth som är den enda som lämnades kvar när hennes folk lämnade människorna för att söka sig hem igen. Det händer underliga saker i världen och alla tre blir inblandade i dessa händelser.

Det är en våldsam och ibland brutal värld som målas upp. Slaveri och tortyr är inte helt ovanliga inslag i den. Stridsscenerna är detaljerade och spännande och ibland smått obehagliga. Berättelsen är inte så enkel och rak som det kanske först kan verka men den är oerhört fängslande. Språket är lätt och ledigt och jag har aldrig svårt att hänga med. De få ord jag inte förstår stör inte läsningen nämnvärt.

Vad är det jag inte är nöjd med då? När jag började närma mig slutet började jag undra hur Morgan skulle lyckas avsluta berättelsen inom de få sidor som var kvar. Det hade byggts upp en spänning och startats många trådar i berättelsen och jag hade svårt att se hur dessa skulle kunna knytas ihop på ett tillfredsställande sätt. Mycket riktigt befann jag mig plötsligt i upplösningen och den var spännande och intensiv så det räckte till. Ändå kändes det som om det saknades något mellan den stegrande uppbyggnaden av berättelsen och den stora finalen. Som om det var ett stort hopp där man bara fick förklarat i några korta meningar att såhär var det, så kom det sig att jag befinner mig här nu.

Med tanke på att berättelsen i övrigt är ganska detaljerad och att Morgan bitvis visar ett stort sinne för detaljer så känns den plötsligt påkomna finalen lite överraskande. Trots detta är det en riktigt bra bok och det är väl skönt att det finns författare som kan avsluta en berättelse på knappt fyrahundra sidor.

4 Comments:

Olivia said...

Den ser jag fram emot att läsa, trots det du skriver om slutet.

Arina said...

Den är riktigt bra ändå. Den väntar på dig här tills du kommer vi nyår.

Cilia said...

Är också helt förälskad i "The Steel Remains", har du hunnit läsa fortsättningen än? :)

Arina said...

Nej, jag har inte läst fortsättningen än. Den står ganska högt på önskelistan just nu.