onsdag 25 november 2009

Tematrio - Barnens favoriter

Nu tänker jag ta mig i kragen och försöka deltaga i veckans tematrio trots mitt zombieliknande tillstånd. Alldeles för länge nu har jag suttit och tänkt att snart skall jag ta itu med mina uppgifter. Jag har inga barn och har ingen aning om vad barn gillar nuförtiden men jag har varit barn och har även läst en hel del barnlitteratur i vuxen ålder. Den här gången tänker jag dock hålla mig till barndomens favoriter.

1 Hur gick det sen? av Tove Jansson var en riktig favorit som jag tyvärr läste sönder. Jag älskade berättelsen och hålen man kunde kika genom och ana någonting spännande på andra sidan.

2 Pricken av Margret Rey har jag gråtit till många gånger. JAg var helt säker på att den tillhörde mitt eget bibliotek men mamma berättade att vi bara lånade den så ofta att det kändes som om den var min. Jag gråter fortfarande till den här boken.

Det finns så många glada bokminnen att det är lite svårt att plocka ut en tredje. Enid Blyton, särskilt med Fem-böckerna var en stor favorit. Narnia reste jag igenom många gånger och gör fortfarande ibland. Hästböcker slukades i stora mängder. En del barnböcker jag minns med stor kärlek tror jag faktiskt jag läste ganska sent i livet. Men det finns en bok som hoppar upp ur högen och pockar på uppmärksamhet.

3. Albert i Kalleby av Ole Lund Kirkegaard är en bok som jag först gjorde bekantskap med vid högläsning i skolan. Den var vansinnigt rolig och på äldre dar har jag läst om den och även annat ur Kirkegaards produktion. Jag tror det är dags att göra en tur till biblioteket.

1 Comment:

Lyrans Noblesser said...

Pricken är en favorit här också :-)