tisdag 27 januari 2009

Rocky 10 år av Martin Kellerman

Nu har jag tagit mig igenom tio års samlade Rocky-strippar. Låter det som om jag tyckte det var mödosamt? Det var det. Boken är tung.

Innehållet däremot var trevligt och stundtals riktigt, riktigt roligt. Jag har några album sen tidigare och har läst Rocky i serietidningar (minns inte vilka), men eftersom det är en serie som trots sin form faktiskt utvecklas tillsammans med sina figurer, inte minst Rocky, så var det riktigt njutbart att få läsa den i ett svep. Även om många av stripparna fungerar bra för sig själva är det roligt att få hela berättelsen om Rockys liv serverad i rätt ordning. Det finns också ett förord av Martin Kellerman där han berättar om seriens tillkomst och lite annat intressant ur sitt liv. Lite bakgrund till det man får reda på i Rocky.

Jag kan inte säga att jag kan identifiera mig med Rocky, våra liv är mycket olika, men jag kan ändå känna igen mycket, och det är roligt med någon som vågar skriva och rita sådant som andra bara tänker.

0 Comments: