torsdag 8 januari 2009

bokkedjan 4: Nystart

Jag gör ett tappert försök att deltaga i denna fjärde bokkedja. Nystart är alltså temat. Vissa fel kan förekomma då det var många, många år sedan jag läste de flesta av böckerna.

Någon som tvingas till en nystart är Ruth i En hondjävuls liv och lustar av Fay Weldon. Hon överges av sin make, bränner ner huset (om jag minns rätt), och tvingas börja ett nytt liv. Det som driver henne är hämnden, och det är ingen dålig hämnd. Hon genomår hårda prövningar för att ändra utseende och bygga upp ett nytt liv, allt för att störta sin före detta man och hans nya kvinna i fördärvet. Det är en elak, skoningslös och alldeles underbar berättelse, som har förvanskats av Hollywood i tramsig version med lyckligt slut.

En annan berättelse som har fått ett tramsigt lyckligt slut är Fruarna i Stepford Av Ira Levin. Det är en gamska otäck historia om ett samhälle där alla kvinnor byts ut mot levande dockor. Jag minns att jag störde mig på att alla män var så villiga att byta ut sina levande fruar mot perfekta, men dock mekaniska, hemmafruar. Det tyckte jag var än mer osannolikt än att man skulle kunna bygga robotar som såg ut som och förde sig som (nåja) riktiga kvinnor.

Och det för mig helt naturligt in på They Walked Like Men av Clifford D Simak, där aliens (kommer inte på något bra svenskt ord) i form av svarta klot invaderar världen. Det var en av mina Simak-favoriter i ungdomen, vet inte om den skulle tåla omläsning men spännande var den. Lösningen på invasionsproblemet var ovanligt och ganska lustigt, mer säger jag inte.

En invasion av ett annat slag stöter man på i Downbelow Station av C J Cherryh. Där är det den egna militären, de som skall beskydda, som tar över rymdstationen. Stridigheter och elände följer. Detta är en av mina favoritböcker som jag redan har läst tre gånger och nu blir sugen på att läsa igen. Den är en del av en serie löst sammanhängande titlar som utspelar sig i Union-Alliance-universumet, som är Cherryhs bästa enligt min mening.

0 Comments: