måndag 30 mars 2009

Tematrio - Nobelpristagare

Jag tänker försöka mig på ännu en utmaning, denna gång från Lyran. Tre favoritböcker skrivna av nobelpristagare handlar det om denna gång. Först tänkte jag att jag inte hade läst några Nobelpristagare, sedan kom jag på en och till slut fick jag svårt att välja tre.

1. Strändernas svall av Eyvind Johnson. DEnna bok valde jag att läsa och skriva om för mitt arbete i Svenska A på komvux. Jag hade väl inte allt för stora förväntningar men den grep fullständigt tag i mig. Tack Evamaria som pratade så väl om den en gång. Språket är underbart. Det handlar om makt och ansvar. Jag älskar den.

2. Här väljer jag en bok av William Golding, Sjöfarares riter. Egentligen skulle de två följande delarna också platsa på listan men då skulle jag tvingas välja bort andra. Jag fastnade totalt för den här boken om en grupp människor på väg på en lång resa till havs. En mycket intressant berättelse om hur människor kan bete sig i speciella situationer, t.ex. instängda på ett skepp under en lång resa.

3. Pesten av Albert Camus. Det var nog mest sjukdomen som fascinerade mig när jag läste denna på gymnasiet. Jag tror jag skulle läsa den med andra ögon idag. Den står i bkhyllan och väntar på att bli läst.

1 Comment:

Lyrans Noblesser said...

Spännande val. "Pesten" är den enda jag själv läst, "Strändernas svall" ska ja definitivt läsa :-)