söndag 12 februari 2012

Stoppklossen

Vad ska man göra med med en bok när man kör fast totalt och den blir som en stoppkloss? Det enkla svaret är att man borde lägga den ifrån sig och börja på någon annan, mer lockande. Men nu är jag en sådan där person som inte gärna lägger bort en påbörjad bok. Jag har förstått att jag inte är ensam om det problemet. Det borde vara lätt att lägga ifrån sig en bok som är dålig men problemet är att det är inte alltid det det är frågan om, att man tycker boken är dålig. Ibland är det bara så enkelt att man påbörjar en bok vid fel tillfälle eller livet och andra intressen kommer emellan.

En sak jag inte delar med andra bokbloggare är förmågan att ha två böcker igång samtidigt. Jag har svårt nog med koncentrationen ändå. Inte heller kan jag lägga undan en bok för att läsa något annat emellan och återuppta läsningen vid ett senare tillfälle. Den ursprungliga oviljan bara förstärks med tiden. Egentligen borde det inte spela någon roll. Det finns så många bra böcker man aldrig kommer hinna läsa att det är dumt att lägga tid och energi på en bok som inte lyckas fånga en.

All the Windwracked Stars blev en sådan stoppkloss för mig. Jag kom av mig i läsningen, minns inte varför, och hade svårt att ta upp den igen. Jag kände att den nog egentligen var bra och att jag ville veta hur det slutar men kunde inte riktigt förmå mig att fortsätta läsa. Men det finns en ängslan hos mig att missa något bra på grund av yttre omständigheter så nyligen bestämde jag mig att ta tag i den, fortsätta läsa som om det var en skoluppgift som måste slutföras och försöka hitta tillbaka till läslusten igen. Det fungerade. På några få dagar (kort tid för mig) läste jag ut den och inom kort hoppas jag kunna berätta vad jag egentligen tyckte i slutändan.

4 Comments:

Emanuel Almroth said...

Känner igen det där problemet, men jag påbörjar alltid nya istället. Mitt problem urartar i att jag tillslut har en svärm av påbörjade stories, men ingen färdig!

Arina said...

När det gäller datorspel har jag faktiskt den ovanan, att påbörja nya istället för att spela klart, men där är sällan berättelsen lika viktig så det känns inte lika viktigt att få veta hur det går.

Anna said...

Jag har också väldigt svårt för slalomläsning. Föredrar att fokusera på en bok i taget.

Jag tyckte All the Windwracked Stars var en bra bok, om än med några mindre skavanker, så det ska bli kul att se vad du tycker om den.

Arina said...

Jag hade för mig att du tillhörde de få som bara läser en bok åt gången.

Jag hoppas kunna formulera mina tankar kring Bear snart.