lördag 23 augusti 2008

En bit av mitt hjärta av Peter Robinson

En bit av mitt hjärta är en deckare som utspelar sig dels 1969 när en ung kvinna blir mördad under en rockfestival, dels i nutid under utredningen av mordet på en musikjournalist. Det är inte svårt att räkna ut att dessa båda händelser hänger ihop.

Boken är spännande, man vill ju veta exakt hur de hänger ihop. Språket fyller sin funktion utan att vara störande. Utredarna går att tycka om, särskilt de poliser som utreder det senare brottet och som så vitt jag kan förstå är återkommande i Robinsons deckare. Jag har inte läst några andra av honom men förstår att jag kanske borde ha läst dem i ordning. Tidigare händelser nämns vilket kan förstöra läsupplevelsen om man läser böckerna i fel ordning.

Tomas Bolme läser ganska bra förutom att har den egenheten att göra omotiverade pauser, som för att hämta sats, särskilt när han skall uttala något engelskt namn. Detta störde jag mig ganska rejält på, vilket får mig att fundera på om det är så klokt att lyssna på fler av böckerna. Kanske borde jag läsa dem i stället?

Nåja, slutomdömet blir en ganska bra deckare, tillräckligt bra för att jag skall vilja titta närmare på fler titlar.

0 Comments: