lördag 30 augusti 2008

Det fantastiska ljuset av Terry Pratchett


Denna andra bok om trollkarlen Rincewind, eller Rensvind som han heter på svenska, är ännu bättre än den första. Den är roligare, mer sammanhållen och känns som det faktiskt är en hel och avslutad berättelse.

En stor röd stjärna är på kollisionskurs med skivan. Enda sättet att förhindra en katastrof är att uttala de åtta besvärjelserna. Problemet är att en av dem befinner sig i Rensvinds huvud och han befinner sig ute på äventyr med Tvåblomster. Alltså börjar alla jaga Rensvind för förutom att förhindra katastrofen så för besvärjelserna med sig en hel del makt, och trollkarlarna är maktlystna.

Jag hade riktigt roligt när jag läste och satt och skrattade högt ute bland folk. Boken är tunn men det är ganska bra. Sådana här vilda berättelser gör sig ganska bra i små doser.

Det gick bra att läsa på svenska. Jag vet inte om några skämt och ordvändningar har gått förlorade eller om det är en väldigt duktig översättare, men ingenstans reagerade jag på någon ordvändning eller något skämt som det ju annars är lätt att man gör när det förekommer översatta ordvitsar. Jag tror dock att jag helst vill läsa böckerna på engelska.

Det enda störande var felaktigheter i texten, mer frekvent åt slutet av boken, som tydde på dålig teckentolkning eller liknande. Som t ex att "att" blev "all" och liknande. Det kändes som om korrekturläsaren hade tröttnat och blivit mindre uppmärksam. Trist, men inte förödande.

7 Comments:

Olivia said...

Jag ser att du läser Abercrombies bok nu. Det känns lite smått irriterande att jag hade så bråttom att köpa den, och så blir du först att läsa den. Fast det är ju min vanliga stil...

Arina said...

Hade du väntat med att köpa den hade du fått någon ful billighetsupplaga, och hur tråkigt vore inte det. Jag skall läsa den med försiktighet och ömhet och hålla den ur vägen för Ruffa.

Olivia said...

Jag har inget emot fula billighetsupplagor, de är ju billiga! Fast det är onekligen snyggare med storpocket. Och lättare att läsa.

marlan said...

Ohh!!
Terry Pretchett är ju guld. Skivvärlden är riktigt geniealiskt. Det var så många år sedan jag läste dem nu, borde ta upp det igen. Tack för påminnelsen.
Riktigt bra är böckerna om häxorna, Wyrd Sisters osv.
:D

Arina said...

Jag ser fram emot att läsa dem när Olivia har köpt dem i billig pocket.

Olivia said...

Jag känner en viss press nu...

Arina said...

För att vara ett privat lånebibliotek är du lite långsam med att köpa in det låntagaren vill ha.

Lycka till med flytten. Tänker på dig.