torsdag 19 juni 2008

Ibland gör jag saker jag inte ångrar


För några år sedan gjorde jag något som jag nästan skäms för. Det började med att jag hörde ett kort inslag på radion om Laurie Anderson. Eller egentligen började det tjugo år tidigare när jag först hörde talas om henne, men i det där inslaget fick jag för första gången höra något av henne.

Jag blev besatt av tanken att köpa en skiva av henne och började leta runt. Jag hade lite födelsedagspengar och hittade ett antal skivor. Vad gör man när man blir intresserad av någon ny artist. Jo, man kan ju göra som jag och köpa en box på fyra skivor för lite drygt sexhundra kronor med porto. Det var boxen United States Live. Det är en blandninga av monologer, sång och diverse ljud. Tyvärr missar man nog en del när man lyssnar på en cd eftersom det ingår bilder och annat i hennes föreställningar, men det är bra ändå. Jag tycker om hennes röst och det hon berättar är oftast både roligt och intressant. Om man gillar absurditeter och det gör jag.

Jag har faktiskt aldrig ångrat köpet. I början spelade jag den flitigt men eftersom jag är periodare var det ett tag sedan. Nu sitter jag och lyssnar på henne igen via hennes officiella hemsida och känner att jag nog måste ha en skiva till, minst. Vi får väl se till jul.

0 Comments: