onsdag 19 mars 2008

Tack Arthur C Clarke

Arthur C Clarke är död. Han var en av de författare som lärde mig älska science fiction. Möte med Rama och År 2001 är böcker som jag läste och läste om, alltid med samma sug i magen. Ett sug av spänning, förundran, sorg och glädje. Jag har inte läst alla hans böcker. Någonstans mellan att biblioteket slutade att köpa in sf och att jag upptäckte sf-bokhandeln tappade jag liksom bort honom. Men det var han som en gång ledde in mig på den rätta (sf) vägen. Rama står i bokhyllan och väntar på ytterligare en omläsning. Det är kanske dags nu.

4 Comments:

Olivia said...

Sorgligt. Läraren nämde det idag under föreläsningen. Jag trodde jag hade hört fel, för jag hade för mig att han var död sedan länge...
Jag har bara läst Möte med Rama och Sånger från vår fjärran jord, men de var bra.

Marianne said...

Olivia: förklaringen till att du trodde att han redan var död finns hos www.lotten.se.
Felet i NE där hon var med i redaktionen spred sig rejält.

Olivia said...

Jag tror inte att det är förklaringen. För jag visste att han levde när jag för ett par år sedan läste Möte med Rama. Jag förväxlade nog helt enkelt hög ålder med död.

Anonym said...

I MISS U !!!!!!!