onsdag 5 mars 2008

Dörren till sommaren

När jag var barn läste jag allt jag kom över av Robert A Heinlein. The Door into Summer kom ut 1957 och utspelar sig i framtiden, nämligen det fantastiska 1970-talet då det finns en hushållsrobot i varje hem (nästan). Dan Davis, uppfinnare av dessa hushållshjälpmedel, blir bedragen av sin fästmö och sin kompanjon och beslutar sig för att låta frysa ned sig och sin katt Pete för att tinas upp trettio år senare, år 2000. Allt går förstås inte enligt planerna utan det utvecklas till en riktigt spännande historia som involverar tidsresor.

Det är en ganska enkel historia, det är inga djupa tankar eller idéer som förs fram. Trots detta är det en bok som har gjort avtryck hos mig. Tillsammans med Dubbelstjärna är den nog min Heinlein-favorit. Den är typisk heinleinsk om en ganska vanlig människa som hamnar i en ovanlig situation. Den är vilsam att läsa för man vet att allt ordnar sig till slut. Och så finns det ju en katt med, Pete som alltid hoppas att sommaren skall finnas på andra sidan dörren.

6 Comments:

Olivia said...

Jag började läsa den en gång men kom inte så långt. Jag kanske ska ta och försöka igen. Mina Heinleinfavoriter är Egen rymddräkt finnes och Stjärndjuret. Fast det här har vi säkert redan pratat om någon gång...

Arina said...

Det har vi. De är också bra, nästan alla hans böcker har något.

Bokidioten said...

Jag kämpar med stranger in a strange land just nu. Heinlein tillhörde mina stora favoriter i tonåren.

Arina said...

Stranger är väl en av de svårare av hans böcker. Väldigt annorlunda Heinlein, men som jag minns ganska bra.

Martina said...

Jag älskade Heinlein när jag var i tonåren, läste allt som fanns på svenska på biblioteket (en hel del faktiskt). Starship Troopers är den enda boken jag äger själv eftersom den kom i nytryck i samma veva som filmen. Tyvärr har jag lite svårt för att knyta titlar till handling, men kommer iallafall ihåg att jag verkligen gillade Dubbelstjärna, Egen rymddräkt finnes och, hm, Tunnel i skyn? Ett gäng ungdomar som blir strandsatta på en obebodd planet och skapar ett eget samhälle, handlar den om iallafall.

Jag har funderat flera gånger på att börja samla på Heinleins böcker, även om de inte finns i tryck längre så finns ju de flesta att köpa begagnat. Hoppas jag.

Arina said...

Det är nog en god idé att börja samla. Jag skulle tro att de är svåra att hitta på biblioteken numera. Dubbelstjärna handlar om en skådespelare som får ta en politikers plats eftersom denne blivit kidnappad.