tisdag 8 april 2014

Skolan i böcker

Med tanke på hur jobbiga de flesta av mina skolår var så är det lite lustigt hur förtjust jag är i böcker som utspelar sig i skolan. Det kan förstås bero på att jag tillbringade mina lyckligaste skolår på internat. Här kommer en liten lista på några favoriter.

Anthony Buckeridge skrev böckerna om Jennings som jag läste gång på gång. Jennings är en sådan där pojke som menar så väl men ställer till det gång på gång och får lärarna på internatskolan att sucka och skaka på sina huvuden. Det är väldigt många år sedan jag läste dem men då läste jag dem om och om igen. Om jag kommer över någon av dem kommer blir det nog ännu en omläsning om jag inte rentav får tag i en jag aldrig läst.

Siv Widerberg lät oss följa en skolklass genom en serie böcker, alla illustrerade av Cecilia Torudd.
Klass 6 D, Sverige, Världen
Klass 6 D, Sverige, Världen som tårtbitar
Klass 7 A
Klass 8 A och B
Nian
Skolvärlden i de här böckerna är förstås mer vardag än äventyr och den var inte så olik min vid den tiden jag läste dem. Det handlar om bråk och skolarbete men också om hur kassen kämpar för et gemensamt mål. Även dessa läste jag flera gånger.

Det går väl inte att göra en sådan här lista utan att ta med favoriternas favorit, Den hemliga historien, av Donna Tartt. Här är det högre studier som gäller och det handlar väl inte speciellt mycket om skolarbete men jag tycker den platsar på min lista ändå.

Ett lite nyare tips är förstås Engelsfors-trilogin som på ett så magvridande fantastiskt sätt skildrar hur jävla jobbigt det kan vara att vara tonåring och tvingas ihop med en massa idioter varje dag. Jo jag vet att det förekommer magi och annat spännande också men det som biter sig fast i mig är just den där ångesten över att vara nästan vuxen och i oförstående vuxnas makt.

Det här är förstås bara ett litet urval och jag är säker på att andra har egna favoriter. Jag tar gärna emot tips på böcker som utspelar sig på skolor eller där skolan finns som en viktig del.

Detta inlägg är en del av Tematisdag - Skolan

2 Comments:

Fia said...

Insåg just att jag glömde nämna Jo Walton... har du läst Among others?

Arina said...

Inte än men har den på plattan. väntar på rätt tillfälle. Tack för tips!