tisdag 22 november 2011

Tematrio - Vampyrer

Veckans tematrio handlar om vampyrer och trots att jag gillar skräck har jag inte läst så mycket om vampyrer. Kanske för att jag mest träffat på den romantiska sorten som jag inte alls intresserar mig för. Men det finns trots det några vampyrböcker jag gärna rekommenderar.

1. Fevre Dream av George R R Martin börjar som en romantisk berättelse om hjulångare och kärlek till floden men ändrar ganska snart karaktär och visar sig vara en mörk och sorglig saga.

2. I Staden som försvann av Stephen King är vampyrerna riktiga monster som lurar i mörkret men ändå precis tillräckligt mänskliga för att göra dem sådär obehagliga. För det är just det jag tycker är obehagligt, att man på lite avstånd faktiskt kan ta dem för människor.

3. Här får det faktiskt bli lite vampyrlusta i form av böckerna om Sookie Stackhouse av Charlaine Harris. De är tillräckligt roliga och spännande för att jag kan strunta i att jag egentligen inte gillar vampyrromantik.

Jag tyckte visserligen om The Passage av Justin Cronin men som vampyrbok var den en besvikelse.

2 Comments:

Lyrans Noblesser said...

Jag har nog läst Staden som försvann för länge sedan, har glömt många lästa King.

Arina said...

Jag minns mest att den var väldigt bra och otäck.