onsdag 9 november 2011

Tematrio - Serier

Denna vecka handlar Lyrans tematrio om serier och det borde ju vara ganska lätt eftersom jag har läst väldigt mycket serier genom åren.

1. Resande med vinden av Francois Bourgeon. I fem album får man följa Flickan Isa, från Frankrike till Santo Domingo via Afrika på ett slavskepp. Det är vackert, det är brutalt och gripande och den sista sidan är något av det vackraste jag sett i serieväg.

2. Linda och Valentin av JEan-Claude Mézières och Pierre Christin. Om två rumtid-agenter som reser runt och söker efter svar om vad som egentligen hände med jorden. Det är äventyr och underliga varelser plus en hel del humor.

3. Valhall av Peter Madsen. Om gudar och jättar och spännande. Roligt är det för det mesta.

4 Comments:

Pål Eggert said...

Bourgeon inspirerade mig mycket när jag skrev "Ars moriendi - konsten att dö". De andra du nämner är förstås alldeles utmärkt. Härligt när Linda anklagar rymdens monster för att var sexistiska när de jämt rövar bort henne och inte Valentin :-)

Arina said...

Var det Bourgeon i allmänhet eller någon särskild serie som inspirerade dig? Den andra serien, Skymningen färdkamrater, är ju mer fantasy. Sen tror jag han gjort annat som jag inte alls har läst.

Pål Eggert said...

Jag har läst annat av honom men ja, det var den där medeltidsserien som främst inspirerade.

Arina said...

Jag misstänkte det.