måndag 3 september 2012

Kontrast 2012, i stället för Bokmässan

Nej, det blir ingen bokmässa för mig i år. Hur roligt jag än tycker att det är så tänker jag satsa mina pengar och min energi på något jag tror kommer ge mig så mycket mer. Årets Swecon, Kontrast 2012 äger rum i Uppsala 5-7 oktober och där kommer det att handla om sådan litteratur som jag helst läser.

Jag ser så mycket fram emot det här att en vän var lite orolig för att jag skulle bli besviken. Men jag tänker som så att det kan knappast bli tråkigare än Bokmässan som jag ju älskar trots att jag bara brukar irra runt där i några dagar och köpa böcker till ordinarie pris. Jag kommer att kunna deltaga och lyssna på diverse programpunkter som handlar om just det jag är intresserad av så jag borde komma hem med en hel del glädje i bagaget. Visst kommer jag att sakna att träffa en del bokbloggare på mässan men å andra sidan kommer det andra som jag inte har träffat förut till Kontrast så det jämnar nog ut sig.

Tågbiljetter är köpta för länge sedan och hotell är bokat. Nu oroar jag mig för att jag ska bli sjuk den helgen. Annars oroar jag mig mest för att det ska bli precis så roligt som jag hoppas. Chansen är nämligen liten att jag kommer att kunna deltaga i något sådant här igen. Det kostar mig en hel del mer än Bokmässan eftersom jag bor gratis i Göteborg.

Nej, nog med oro nu! Det är dags att läsa på lite, försöka hinna med något av de hedersgäster som kommer. Joe Abercrombie har jag redan läst men Kelly Link och Peter Watts borde jag bekanta mig med och även försöka hinna med att läsa Cirkeln av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Jag har att göra.





8 Comments:

Fia said...

Du kommer träffa massa bokbloggare på Kontrast också, jag, Simon, Feuerzeug, Bokstävlarna, Bockerx3-Metta, Any moment called now-suss, etc etc. Och vi kommer ha mycket roligare än de på Bokmässan, var du lugn! :D

Arina said...

Precis min tanke.

Johan said...

Jag har varit på sf-kongress i Göteborg 2005, 2007, 2009 och 2010, så vi får väl hoppas att du skulle ha en chans igen där också!

//JJ§

Marie, Skuggornas bibliotek said...

Jag tänkte komma också, ser fram emot att träffa andra bokbloggare!

Arina said...

Ja, det känns som att jag kommer att träffa fler personer jag kan dela något med än jag någonsin gjort på Bokmässan.

Johan: Just kongressen i Göteborg 2009 var den som gjorde mig uppmärksam på att det existerade sådana tillställningar. Tyvärr lite för sent för att jag skulle hinna få ihop pengar det året. Året därpå dog mamma och jag tror till och med begravningen var den helgen så jag hade lite annat att tänka på. Men nog hoppas jag att det kan komma att bli något annat år.

Anonym said...

O, skulle verkligen vilja gå! Jag har inte varit på vare sig Swecon eller svenska bokmässan men väl på seriemässor i USA och det har varit roligt. Rätt så skumt, men på ett kul sätt!

Arina said...

Gör det då!

Åka said...

Mycket att göra, men kärt besvär!