onsdag 2 juni 2010

Iron Angel av Alan Campbell

Jag gick från att älska den här boken till att tycka den var lite småtrist för att slutligen känna att den faktiskt var riktigt spännande. Om det beror på själva berättelsen eller på yttre omständigheter vet jag inte men jag skulle tro att det är lite av varje. 


Detta är en forsättning på Scar Night som jag älskade hetl och hållet och här får man reda på vad som hände efter den stora striden. Deepgate hänger mer eller mindre i ruiner och Dill och Rachel har tvingats fly. Första halvan av boken följer denna tråd. Sedan byter den fokus och miljö och då tappade jag sugen ett tag.


Andra delen utspelar sig i helvetet med delvis nya personer och mitt problem var att jag tyckte helvetet var en väldigt tråkig plats med sina hus av kött och floder av blod. Det var inte ens särskilt obehagligt, i alla fall inte på det där magkramande sättet som folkmorden i den första boken. Av någon anledning kom jag att tänka på spelet Oblivion vars huvudstory utspelade sig till stor del i just Oblivion där allt var så där mörkt, köttigt och blodrött, och väldigt väldigt trist. Så ett litet tag stannade läsningen av.


Sedan hände något och det blev plötsligt spännande och intressan igen. Det blev till och med lite roligt och humor var det enda jag saknade i Scar Night. Det var egentligen en mening som fick mig att vakna till och få fart på läsningen igen.


A doorway was following him.


Det lät så där härligt absurt och det följande partiet höll samma ton. Jag fick tillbaka lusten och intresset. Då bytte berättelsen fokus igen. Min irritation höll bara i sig ett litet tag för denna tredje del var riktigt spännande och dramatisk ända fram till den rafflande upplösningen. Så slutomdömet blir att Iron Angel är riktigt bra om än inte lika jämn som Scar Night.


Språket kändes inte alltför avancerat och jag hade inga problem att hänga med. Jag gillar dessutom Campbells stil. 


2 Comments:

Olivia said...

Kul att du gillade den, till slut. Jag tänkte också på Oblivion när jag läste den, och kan hålla med om att själva miljön i helvetet var rätt trist. Däremot gillade jag att läsa om allt som hände där. Jag tyckte också att den var spännande mot slutet. Borde köpa sista delen, men det är alltid annat som känns mer angeläget.

Arina said...

Ja, jag är riktigt sugen på att läsa fortsättningen. Det kanske blir ett köp när jag åker till Göteborg nästa gång. Vi får se hur mycket pengar jag har över.