måndag 6 april 2009

Tematrio - Påskekrim

Den här gången vill Lyran att vi nämner tre deckarfavoriter. Författare böcker eller detektiver går alla lika bra, vilket är tur för mig eftersom jag har svårt att komma ihåg enskilda böcker.

1. John Dickson Carr får denna plats eftersom jag påmindes om honom när jag skrev bokkedja 13 nyligen. Han skrev spännande och ofta roligt under flera namn. De övernaturliga och de historiska deckarna var särskilt njutbara. Det är dessutom böcker som jag tror skulle hålla för en omläsning, särskilt med mitt dåliga minne.

2. Denna plats ger jag till Elizabeth George och särskilt då Med svek i sinnet eftersom min favorit Barbara Havers har huvudrollen i den. Jag tycker om det psykologiska djupet i hennes böcker med trovärdiga personer. Ibland går hon dock lite väl på djupet även med vissa bipersoner, vilket kan bli lite tjatigt.

3. Det finns många både författare och böcker som jag skulle vilja ha med på listan, men denna tredje plats går till Appleby's End av Michael Innes. Innes skrev många deckare, ofta med stor humor och lagom med ledtrådar till läsaren, och jag läste alla jag kom över. Appleby's End har en särskild plats i mitt hjärta. I den får man läsa hur Detective Inspector John Appleby träffar sin hustru. Jag minns att jag skrattade så jag grät. Tyvärr vågar jag inte läsa om den. Vissa upplevelser skall man nog behålla i minnet.

1 Comment:

Lyrans Noblesser said...

Michael Innes är helt ny för mig, noteras på listan :-)