torsdag 18 juni 2020

Ingen äkta boknörd

Jag är ingen äkta boknörd, har inte alls uppfattningen att boken är ett heligt ting som måste bevaras till varje pris. Så länge texten finns kvar i någon form så gör det inte så väldigt mycket om en kopia av boken blir förstörd, t ex genom att man gör om den till något annat som en inredningsdetalj eller konst. Eller vill du ordna ett bokbål på gamla slitna böcker så gör det för all del. Jag bryr mig inte så länge du låter bli mina böcker. Bokbål av det andra slaget däremot, det som går ut på att utplåna eller förstöra något specifikt verk, det är jag alldeles väldigt mycket emot.

Under mina bibliiteksår såg jag alldeles för många böcker som jag gärna skulle tuttat på själv, smutsiga, trasiga och allmänt medfarna böcker som ärligt talat var bortom räddning. Eller de där som bara stod där, olästa, eftersom de helt enkelt inte var tillräckligt intressanta för att plockas up av någon. Kanske var de inte längre aktuella. Vi försökte sälja sådant som gallrades ut men det var väldigt mycket som ingen ville ha. Makulering var det enda vettiga i de fallen.

Men när det kommer till åverkan på böcker som hindöron och liknande är jag emot det. Inte för att objektet boken är heligt, utan för att jag tycker det är fult och irriterande. Gör du det i dina egna böcker så fine, men låt mina eller bibliotekets böcker vara ovikta. Jag stöt mig även på när någon river ut blad i ett kollegieblock. Om jag behöver göra det ur något av mina egna block ser jag till att få med remsan som sitter i spiralen. Annars blir det stökigt.

Flr mig är texten det viktiga. Jag läser helst eböcker pga bekvämligheten. Men jag älskar fortfarande den fysiska boken. Det finns författare jag samlar på och jag är hyfsat rädd om mina böcker. Jag tycker bara att den där dyrkan av boken är lite fånig. Visst finns det särskilda utgåvor som är värda att bevaras men väldigt många har inget sådant värde annat än för den som råkar äga den. Att upprörs över att någon river itu en pocketdeckare för att slippa släpa på hela på resan känns lite absurt. Jag skulle aldrig göra det men jag kan slänga en tidskrift som jag kanske har betalat mycket mer för. Det är så olika vad vi värderar i livet.

0 Comments: