tisdag 5 oktober 2010

Tevanor

Jag låter mig inspireras av Martinas svarBoktokigs fråga om hur vi vill ha vårt te, vi som nu dricker denna ädla dryck.

Jag kommer från en tedrickande familj. Kaffe förekom nästan bara när vi hade gäster, om ens då. Testunden med hela familjen samlad höll vi på länge, i alla fall tills vi barn började droppa av en efter en. Den där kvällskoppen håller jag fast vid än idag. Jag har till och med svårt att sova utan mitt kvällste.

Det skall vara svart te. Förr i tiden drack jag inte smaksatta teer med undantag av Earl Grey, på senare år har jag lärt mig älska blommiga teer. Däremot har jag fortfarande svårt för exotiska frukter och kryddor. Tillagningssättet har också förändrats något. Från att ha låtit teet dra i fem minuter i kokhett vatten så nöjer jag mig nu med någon minut. det är totalt bortkastat att köpa ett fint, väldoftande, blommigt te och låta det dra för länge. Den fina aromen försvinner då. Däremot låter jag min egen blandning av Koh-I-Noor och Lapsang dra lite extra eftersom det kräver det för att den tjäriga smaken skall komma fram. alla sorter, inklusive de lätt parfymerade, dricker jag med mjölk men utan socker.

Grönt te är jag inte särskilt förtjust i och Rooibos är inte te.

Jag dricker helst ur en riktigt stor kopp eller mugg. Den på bilden är favoriten vid datorn eftersom den rymmer hela 6 deciliter och är ganska spillsäker med sitt fat. Annars blir det någon av mina fina Iittala-muggar. Muggen skall helst inte vara helt rak, det är godare att dricka ur muggar som är lite lätt utsvängda. Däremot så vill jag inte ha sådana där väldigt vida tekoppar eftersom det lätt skvalpar över i en sådan.

Te är absolut den dryck jag skulle ha svårast att leva utom, förutom vatten då som är en livsnödvändighet.

4 Comments:

Bokomaten.. said...

Åh, roligt att läsa, många läsare är tekunsumenter i stor skala. Ganska logiskt egentligen. Något som tar lite tid att dricka som man kan hälla i sig i stora kvantiteter och som passar bredvis läshörnan.

Arina said...

Ja, det är lustigt hur många vi är.

Åka said...

Jag borde skriva om det här jag också.

Håller med om det där med smaksatt te, det ska förstås inte dra för länge eftersom smakämnena är flyktiga. Tyvärr funkar inte de tillsatta aromerna inte alltid så bra ihop med grundteets perfekta dragningstid...

Arina said...

Ja, skriv ett teinlägg du också. Det är av någon underlig anledning väldigt roligt att läsa om vad människor har för vanor runt just tedrickandet.