onsdag 9 december 2009

Ny bokenkät

Via Ett hem utan böcker.

Vilken bok i dina hyllor har du haft längst?

Månhunger av Ramsey Campbell, tror jag.

Vad… läser du just nu? läste du senast? ska du läsa sedan?
Just nu läser jag om en favorit, Iron Sunrise av Charles Stross, och den är ännu bättre än vad jag mindes. Innan dess läste jag The Steel Remains av Richard Morgan. Vad det blir sedan vet jag inte riktigt. Kanske får jag något roligt i julklapp?

Vilken bok verkade alla utom du gilla?
Alla vet jag inte men jag tycker Tolkiens Ringen-trilogi är ganska trist. Historikern av Elizabeth Kostova var heller ingen höjdare men jag har faktiskt stött på några som håller med mig sedan jag läste ut den.

Vilken bok intalar du dig själv att du ska läsa?
Främlingen av Albert Camus. Den följde med Pesten som jag tyckte mycket om och jag skall i alla fall försöka läsa den någon gång.

Vilken bok som kommer ut inom ett år kommer du prioritera att läsa?
Liksom min vän Olivia hoppas jag att George R R Martin, Scott Lynch och Patrick Rothfuss kommer ut med nytt nästa år.

Sista sidan: läser du den först, eller väntar du tills det är dags?
Jag bläddrar fram för att se hur många sidor det är men aktar mig noga för att råka läsa något. Nej, jag vill inte veta i förväg hur det slutar.

“Författarens tack”: slöseri med papper och bläck, eller intressant?
Jag hör till dem som till och med läser dem trots att de egentligen bara rabblar upp en massa namn på okända personer.

Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?
Jag kan faktiskt inte komma på någon.

Vilken/vilka författare, som du inte redan har läst, vill du läsa?
Guy Gavriel Kay bl.a.

Vilken/vilka böcker i dina hyllor har du haft sedan du gick i skolan?
Inga faktiskt. Men om jag går ut i stugan skulle jag nog hitta åtskilliga. Jag kan dock inte minnas vilka.

Vilken/vilka böcker har fått följa med dig på flest resor?
Jag tar inte med mig böcker när jag reser eftersom jag aldrig får tid att läsa något. Om jag gjorde det skulle det i alla fall inte vara samma böcker från gång till gång.

Fanns det någon obligatorisk läsning som du hatade i skolan, men som visat sig vara riktigt bra tio år senare?
Nej, mina första intryck har hållit i sig.

Stephen King eller Anne Rice?
King, jag gillar inte vampyrer.

Begagnade eller sprillans nya böcker?
Det spelar mindre roll faktiskt. Visst älskar jag nya böcker men det viktigaste är innehållet. Sedan känns det lite mindre oroligt med en redan läst och lite sliten bok än en alldeles ny.

Har du sett en film som visade sig vara bättre än originalet, det vill säga boken?
Ringen-trilogin.

Finns det någon vars boktips du alltid lyssnar på?
Jag har några pålitliga tipsare. Olivia, som jag lånar den mesta fantasyn av, en person, vars namn jag inte vet, i sf-bokhandeln i Göteborg som hittills aldrig gett mig ett dåligt tips och Piruett verkar också ganska pålitlig.

Rekommendera en bok eller en serie:
Jag försöker få alla att läsa Kiln People av David Brin. Även hans första Uplift-trilogi är väldigt bra. Cherryhs Alliance-Union-böcker hör till favoriterna. Songmaster av Orson Scott Card. Det finns så mycket annat också men det är sällan någon lyssnar på mina rekommendationer.

2 Comments:

Olivia said...

Du får sätta tidspress på mig när det gäller Kiln people, så får jag kanske läst den.

Arina said...

Jag börjar bli lite sugen på att läsa om den så jag får väl tänka ut en tidsfrist åt dig. Jag vet hur det är, när böcker bara finns till hands så blir de gärna liggande.