onsdag 17 december 2008

Bokkedjan 1: En favoritbok

Nu skall jag göra ett tappert försök att deltaga i bokkedjan som startats av Hans Persson på Du är vad du läser. Instruktioner finns här. Tanken är att man skall utgå från en startpunkt som denna första gång är en favoritbok och sedan associera fritt och skapa en kedja. Jag har funderat både fram och tillbaka och ställt ett antal dumma frågor, dumma därför att svaret hela tiden fanns i inlägget om jag hade läst det ordentligt.

Min startpunkt är Kiln People av David Brin. Jag köpte boken för att den var billig och av en favoritförfattare men trodde ärligt talat inte att den skulle tilltala mig. En berättelse om en copyrightdetektiv, kan det vara något? Ja, det kan det. Boken är rolig och riktigt spännande och jag kunde inte släppa den. Den utspelar sig i en framtid när man kan göra lerkopior av sig själv. Dessa kopior (kallade golem eller ditto) har olika färger beroende på hur avancerade de är och kan utföra uppgifter som man själv vill slippa. Denna enkla idé utvecklas till en vansinnig historia med många förvecklingar men jag skall inte orda mer om det nu.

Kiln betyder brännugn, och några andra som kastades i den brinnande ugnen var Sadrak, Mesak och Abed-Nego och boken är förstås Bibeln. Jag har ingen direkt relation till Bibeln annat än att jag har läst en del ur den och några berättelser har fastnat.

Bibeln
har gett inspiration till många berättelser men det är inte den enda religiösa skrift som haft denna roll. Orson Scott Card lät sig inspireras av Mormons bok att skriva serien Homecoming Saga som består av fem böcker. Jag tycker att den här serien är det sämsta jag har läst av Card. Earthborn är den femte och något fristående delen. Jag tyckte från början den var obehaglig att läsa för den var så full av hat, men när jag väl tog itu med den var det den bästa i serien.

Obehaglig och full av hat är också Chokladkriget av Robert Cormier men det är en av de bästa böcker jag har läst. Det tyckte jag i alla fall då, jag vet inte vad jag skulle känna vid en omläsning. Det var många år sedan jag läste den så jag skall inte våga mig på att berätta så mycket om den mer än att den handlar om en pojke/man som vägrar deltaga i skolans årliga chokladförsäljning. Det går inte så bra. Detta avslutar denna min första bokkedja.

3 Comments:

marlan said...

sedär!
Även jag har vart fram och nosat på Bokkedjan, men jag slipar lite på mina funderingar.
:D

Hans Persson said...

Även om jag läser en hel del sf har det aldrig blivit av att läsa Brin.

Card är för den delen ingen jag läst mycket av heller, men jag tycker i alla fall bra om Ender's Game.

Arina said...

Card och Brin finns på listan över favoriter. Ender's Game är bra men jag tycker bättre om serien om Bean och Songmaster är nog min absoluta favorit. Uplift-trilogin, särskilt del ett och tre är väldigt bra. Den andra Uplift-serien tyckte jag lite sämre om.

Marlan: Slipa vidare. Jag höll på att bli tokig av min oförmåga att associera, men sedan släppte jag loss helt och fick ihop en något underlig lista. Strunt samma, jag deltog ju i alla fall.