söndag 28 september 2008

Slutrapport: Bokmässan

Hemma. Trött. Pank.

Jag älskar verkligen bokmässan trots att jag oftast bara går dit och handlar lite och inte särskilt billigt heller. Ändå är det något visst med att tillbringa flera dagar i denna miljö. Varje år tänker jag att jag skall försöka att lyssna på någon författare. Men det blir aldrig av.

Förr i tiden passade jag på att köpa begagnade seriealbum, sådant jag inte kunde få tag på i Lysekil som har ett begränsat utbud. Men på senare år har det inte varit några serieantikvariat med på mässan. eller kanske håller de till någonstans som jag inte har hittat till. Nå, min Linda och Valentin-samling är komplett och det finns ju massor av nya serieböcker att köpa. SF-bokhandelns monter är svår att motstå trots att jag besöker butiken varje gång jag är i Göteborg.

I år orkade jag inte häller gå igenom alla salar systematiskt utan gick direkt på det som jag visste intresserar mig. På det sättet kan jag ha missat mycket men det gör inte så mycket egentligen. Det blir fler år. Men det hade varit kul att träffa andra bloggare. Det kanske också kan bli något annat år. Jag träffade i alla fall en god vän jag inte sett på sju år och jag iundrar om inte det var den största behållningen med årets mässa, trots alla roliga inköp.

Hade jag inte haft montern som bas hade jag aldrig orkat tre dagar, men nu tillbringade jag en hel del tid med att sitta och se på människor som gick förbi. Det är något visst med det också.


Jag kom hem med:

15 bokmärken

Elvis - Första boken extra allt
Elvis - Under skalet
Elvis - Toastad men inte bränd

alla av Tony Cronstam

Consider Phlebas, Iain M Banks

Brevväxling, H C Andersen och Lina von Eisendecher

Accelerando, Charles Stross
Halting State, Charles Stross
Åke ninja och andra jävlar, Johan Wanloo
Rocky 10 år, Martin Kellerman


Dessutom köpte jag ett antal julbonader och julkort plus några dvd-filmer.

4 Comments:

Olivia said...

Jag anmäler mitt intresse för att låna Consider Phlebas när jag har tid att läsa den.

Arina said...

Du är välkommen att låna vad du vill.

Anonym said...

Ingen författare? Det är ju jätteintressant att höra på dem!

Arina said...

Ja, jag vet. Men det blir liksom aldrig av.