måndag 29 juni 2009

Tematrio - Resor

Lyran vill att vi skall berätta om tre böcker vi förknippar med resor. Egentligen borde jag fundera lite och komma på något riktigt bra men hjärnan fungerar ändå inte i värmen så jag sätter igång direkt.

1. Aniara av Harry Martinson har jag inte läst men jag planerar att göra det. Om Rymdskeppet Aniara på sin eviga färd ut i universum.

2. Historikern av Elizabeth Kostova har jag däremot läst och tyckte inte alls om. Om många års resor kors och tvärs i Europa på jakt efter en legend.

3. Silvertronen av C S Lewis. Den bok som har kommit att bli min favorit av Narnia-böckerna. Om två barn som reser genom en ganska dyster värld på jakt efter en försvunnen prins.

4 Comments:

Vixxtoria said...

Ååååh! Jag älskar Silvertronen! Bara ett sånt ord som "Myrslingerbult"! Jag tycker det är en av de bästa i Narnia-serien!

Historikern tyckte jag ganska bra om (men lite överreklamerad är den, och ganska pretentiös).

Aniara tycker jag man kan läsa många gånger, för den har så många bottnar. Trevlig läsning, när du ger dig på den!

Arina said...

Jag har länge tänkt köpa Aniara men det blir inte av.

Silvertronen var nog den första Narnia-bok mamma började läsa för mig eftersom hon höll på att läsa den själv. Som vanligt tröttnade hon på högläsningen efter något kapitel.

Lyrans Noblesser said...

Aniara tvingades jag läsa och analysera i gymnasiet - jag förstod inget. Har inte vågat mig på den sedan dess.

Arina said...

Jag läste den bitvis i gymnasiet. Vi hade en mycket entusiastisk lärare. Jag fattade inget då och skulle kanske inte göra det nu heller men tror ändå jag skulle tycka om den.