måndag 29 juni 2009

Håller jag på att bli galen eller är jag bojkottad?

Det händer underliga saker. Jag vet med säkerhet att jag varit inne på ett antal bloggar och kommenterat. Ibland riktigt långt. När jag senare går in finns inte mina kommentarer där. Är de bortplockade? Har jag bara drömt att jag skrivit och skickat kommentar? Jag skulle ju kunna kommentera på nytt men dels är det inte alltid så lätt komma ihåg formuleringar och tankar, dels börjar jag bli paranoid. Tänk om kommentarerna har plockats bort av bloggaren. Då blir det ju bara pinsamt och desperat att skriva samma sak om och om igen.

Sen kan det ju vara så att jag tänk att det där tillför inte något och helt enkelt struntat i att klicka på skicka. Ibland spelar minnet mig små spratt.

Och ja, jag har kontrollerat om de har kommentarsgranskning aktiverat.

7 Comments:

snowflake said...

Ja du har i alla fall kommenterat nyss hos mig, och den släppte jag igenom. Men då visste jag förstås inte att du är paranoid. :-)

snowflake igen said...

Ett mer seriöst svar: Jag tror att vi (= de flesta) lite till mans inbillar oss saker på nätet. Ibland finns det fog, ibland inte. På en community jag var på för några år sen satt många och chattade med varandra och det var mycket skitsnack och analyserande förstod man när det hände saker på själva forumet som man annars inte förstod. Men jag vet inte om det finns några särskilda bokblogge-gäng, det kanske det gör? Som håller i trådarna och bestämmer vilka som får vara med...
Ikväll när jag slog på datorn fanns min sida inte. Då tänkte jag tanken att jag blivit hackad för att jag sagt eller gjort nåt, men sen kom sidan igång och sen glömde jag bort det tills nu.
Men finns det nån anledning att du skulle bli bojkottad? Har du varit i nåt bråk? Jag har tänkt om just bokbloggarna förut att de/vi är lite snällare än andra, så därför tröskeln kanske är lägre för att stöta sig med folk och hamna ute i kylan.

Unknown said...

Du kanske fastnar i spamfilter?

Arina said...

snowflake: Jag tror inte på allvar att jag blivit bojkottad. Bokbloggare är trevliga och jag har då aldrig stött på någon bråk i bloggarna. Ibland kan det vara någon anonym som fäller någon kritisk kommentar men det är allt. Diskussionerna brukar annars vara städade och intressanta.
Däremot kan jag säga att min kommentar om Ngaio Marsh föll bort hos dig, om jag nu skickade den. Man kan bli lite disträ i värmen.

Magnus: Det där med spamfiltret tänkte jag faktiskt på, vet dock inte vad man skall göra åt det.

snowflake said...

Nån kommentar om Ngaio har jag inte sett till. Och eftersom du kommenterat förut så har du fri passage, jag behöver inte godkänna. (Ifall det inte kommer från nån ny adress. ) Ibland fastnar kommentarer med länkar i spamfiltret, och ibland från nick med apostrofer, men nu är spamfiltrat helt tomt så det är nog du som inte tryckt på sista knappen.
Synd, nu blev jag ju nyfiken!

Vixxtoria said...

Jag har haft någon kommentar från dig sista veckan, tror jag, och definitivt inte censurerat något (från dig, i alla fall).

Ett tips är att skriva kommentaren i ett annat program (word, wordpad, eller whatever), och sedan klistra in den i sin helhet i kommentarfältet på webbläsaren innan du klickar på sänd. Problemet skulle kunna bero på att sidan uppdateras innan din kommentar lagras (eller något sådant). Dessutom har det fördelen att du har kvar din välformulerade text, och kan skicka den igen om det krävs.

Eller så har folk på funktionen att de vill godkänna kommentarer innan de publiceras, och så har de gått på semester ;-)

Arina said...

snowflake: Om Ngaio Marsh skrev jag bara något i betydelsen att det vore kul att läsa henne igen men att biblioteken förmodligen hade gallrat ut alla böcker. Så det är fullt möjligt att jag struntade i att klicka på skicka.

Vixxtoria: Det är ett bra tips. För det mesta skriver man bara någon liten enkel hälsning så det är knappast stora tankar som går förlorade. Men vill man verkligen säga något i en fråga känns det lite snopet om det kommer bort på vägen.

Längre inlägg brukar jag skriva i anteckningar eller liknande bara för att det är så svårt att få överblick i t.ex. bloggers textruta.