lördag 27 juni 2009

Tematrio - presenter

Denna veckan frågar Lyran efter tre bra bokpresenter vi antingen fått eller själva gett bort. Det är lite speciellt det här med presentböcker. De allra bästa är ju de som mottagaren själv har önskat. Jag brukar lämna över en detaljerad önskelista till sambon när det är dags. Listan brukar innehålla författare, titel, inköpsställen och artikelnummer, allt för att vara säker på att det blir rätt. Jag får alltså precis vad jag önskat mig. Däremot funderar jag på att lämna små lappar i en burk i stället för en lista eftersom han alltid brukar börja uppifrån på listan vilket gör att jag alltid vet precis vad jag kommer att få. Lite överraskning är ju alltid kul. Med det sagt så kom jag ändå på tre särskilt lyckade presenter.

1. Solägget av Elsa Beskow. Det här var en bok som mamma köpte och hade undangömd länge i väntann på rätt tillfälle. Så en dag när jag var väldigt ledsen, minns inte varför, plockade hon fram den och gav den till mig. Detta att få något väldigt fint helt oväntat är ett minne som jag har bevarat i alla år. Och boken är väldigt fin.

2. Jag brukar ha öronen öppna året om och köper och läger undan så fort jag hittar det rätta, aldrig någon julklappshes för mig inte. När jag blev ihop med min sambo så var jag ständigt på jakt efter perfekta presenter. Han samlade på fickur och en dag såg jag i bokhandeln Klassiska armbandsur av Michael Balfour. Det var ju inte samma sak men eftersom den kostade under hundralappen köpte jag den ändå. Det visade sig att han var intresserad av armbandsur också. Den boken har läst många gånger vid det här laget. Dessutom visade det sig vara en riktigt bra bok som tog slut snabbt och har varit svår att få tag i av klockintresserade.

3. Railroads av David C Lustig. Att tåg intresserade gubben min visste jag ganska tidigt. På bokmässan, fem minuter innan stängning hittade jag den här boken. trots prutande fattades det fortfarande femtio kronor. Att hinna hitta en bankomat var inte att tänka på. Jag sprang som en galning, stötte på en arbetskamrat och lyckades få låna pengarna. sedan sprang jag tillbaka och köpte boken. Det är en stor fin bok av det där slaget som man sällan kan kosta på sig men som är väldigt rolig att ha. Jag har faktiskt själv bläddrat i den många gånger.

0 Comments: