tisdag 9 februari 2010

Arinas egen lista

Då och då cirkulerar det diverse listor på bokbloggarna. De hundra bästa böckerna hit och dit och Alla måste läsa-listor. Jag måste erkänna att det oftast är väldigt få titlar jag har läst eller ens känner något intresse att läsa. Inte ens när de berör genrer som intresserar mig väldigt mycket kan jag pricka av så många titlar. Det beror kanske på att jag har dålig smak eller kanske helt enkelt på att sådana listor är subjektiva och att vi människor har olika smak. Jag hoppas på det senare.

Därför kommer här min egen lista över böcker. Det är inte nödvändigtvis de bästa böckerna jag har läst och absolut inte böcker jag tycker att alla borde läsa. Det handlar i stället om böcker som genom åren har berört mig, böcker som jag ofta återvänder till i tanken eller läsningen. Några titlar har jag bara läst en gång, kanske för längesedan, och det är möjligt att de inte platsar på listan efter en omläsning. Men den här listan är inte total eller absolut. Den kommer att förändras med tiden allteftersom nya berättelser tar sin plats i mitt hjärta eller jag läser om en bok och känner att den nog inte var så bra trots allt. Vissa titlar kommer jag inte ihåg just nu men det beror inte på att de inte var minnesvärda utan snarare på att jag inte går omkring och tänker på mina favoritböcker dagligen.

Alla böckerna på listan är böcker jag har älskat eller älskar och jag skäms inte för för någon av dem.

  1. The Algebraist - Banks, Iain M
  2. Kiln People - Brin, David
  3. Sundiver - Brin, David
  4. Startide Rising - Brin, David
  5. The Uplift War - Brin, David
  6. Böckerna om Jennings - Buckeridge, Anthony
  7. Pesten - Camus, Albert
  8. Songmaster - Card, Orson Scott
  9. Downbelow Station - Cherry, C J
  10. Cyteen - Cherry, C J
  11. 2001 - ett rymdäventyr - Clarke, Arthur C
  12. I lodjurets timma - Enquist, P O
  13. Hästtämjaren - Farley, Walter
  14. Double Star - Heinlein, Robert A
  15. The Door into Summer - Heinlein, Robert A
  16. Hur gick det sen? - Jansson, Tove
  17. Strändernas svall - Johnson, Eyvind
  18. Jurtjyrkogården - King, Stephen
  19. Albert i Kalleby - Kirkegaard, Ole Lund
  20. Biting the Sun - Lee, Tanith
  21. Narnia-böckerna - Lewis, C S
  22. Dreamsnake - McIntyre, Vonda N
  23. Davy - Pangborn, Edgar
  24. Åsnans Triumf men egentligen alla hans böcker - Price, Anthony
  25. Pricken - Margret Rey
  26. Vi måste ändå dö - Simak, Clifford D
  27. De var som människor - Simak, Clifford D
  28. Singularity Sky - Stross, Charles
  29. Iron Sunrise - Stross, Charles
  30. The Amulet of Samarkand - Stroud, Jonathan
  31. The Golem's Eye - Stroud, Jonathan
  32. Ptolemy's Gate - Stroud, Jonathan
  33. Den hemliga historien - Tartt, Donna
  34. Strandsatt - Vine, Barbara
  35. En hondjävuls liv och lustar - Weldon, Fay
  36. Röksvamp - Weldon, Fay
  37. The Golden Age - Wright, John C

Jag ser att listan blev ganska kort med få författare, det kommer att ändras med tiden hoppas jag. Jag återkommer.

2 Comments:

Åka said...

Jag älskar listor! Det här var skoj, jag ska nog göra en egen jag med, någon dag.

Arina said...

Ja gör det! Det är intressant att se vad andra människor har för favoriter.

Det löjliga är att för en stund sedan kom jag på en till som skulle varit med på listan. Jag får notera titlar efter hand och uppdatera listan när jag har fått ihop ett lagom antal.