torsdag 20 augusti 2009

Tematrio - Språk

Nu är jag lite efter igen men förra veckans ämne var språk. Tre böcker där språket spelar en viktig roll efterfrågas.

1. Det känns som fusk men jag måste faktiskt ta med Odysseus den här gången också. Det är en roman där språket och stilen spelar en central roll så hur skulle jag kunna hoppa över den. Varje kapitel har som jag nämnde i förra trion sin egen stil.

2. Strändernas Svall av Eyvind Johnson har jag nog också nämnt någonstans tidigare. Den är värd att nämnas igen för det är en mycket vacker roman. Språket är enkelt men samtidigt poetiskt och jag kan ibland sätta mig och bara bläddra lite och läsa vissa stycken igen. Kanske dags för en omläsning snart.

3. Sedan finns det ju böcker där språket är mer lekfullt och ett exempel på det är Discworld-böckerna av Terry Pratchett. Den enda jag läst på engelska är The Color of Magic som är full av språkliga lustigheter. De två följande böckerna har jag läst på svenska och de fungerade också men det är ju svårt att veta hur mycket som fallit bort i översättningen.

0 Comments: