söndag 9 augusti 2009

Femton minnesvärda böcker

Hos Fia hittade jag den här utmaning.

Rules: Don't take too long to think about it. Fifteen books you've read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes.

De här böckerna poppade upp först i huvudet. Det är inte nödvändigtvis de bästa böckerna jag läst men de gjorde uppenbarligen intryck. Några var det väldigt många år sedan jag läste.

Kiln People av David Brin
Double Star av Robert A Heinlein
Uplift War av David Brin
Strändernas svall av Eyvind Johnson
Downbelow Station av C J Cherryh
Cyteen av C J Cherryh
Kung Caspian och skeppet Gryningen av C S Lewis
Vackra Svarten av Anna Sewell
Pricken av Margret Rey
Ptolemy's Gate av Jonathan Stroud
Songmaster av Orson Scott Card
Jurtjyrkogården av Stephen King
Ge mig en chans av som jag pinsamt nog inte minns författaren till
Vi kallar honom Anna av Peter Pohl
Humlan flyger Robert Cormier

När jag skrev den här listan kom jag på massor med minnesvärda böcker men dem sparar jag till en annan gång.

1 Comment:

Torbjörn Wester said...

Ok, här är en spontan lista från mig:

Slakthus 5
Bibeln
1984
Morden i Oxford
Grabbarnas stora presentbok

Rymdväktaren
Nyaga
Den svenska litteraturhistorien
Onda sagor
Röda rummet

Aniara
Tjugominuterskriget
Doktor Glas
Arrakis ökenplaneten (Dune)
Drömmar om rosor och eld

...det var väldigt slumpmässigt :-)

Jag har förresten lagt till en länk till din blogg i min länklista. Om du vill får du mycket gärna länka till mig! :-)

http://www.litt.se