onsdag 12 augusti 2009

Så var det det här med Bokmässan

Jag vet verkligen inte hur jag skall göra i år. Bokmässan har varit årets händelse i många år och det känns konstigt att överväga att inte åka dit men sanningen att säga så gör jag verkligen inte det mesta av mina besök. Resan kostar, Inträdet kostar och man måste ha något att äta. Sedan går jag runt i tre-fyra dagar och tittar lite i montrarna och handlar böcker i sf-bokhandelns.

Handla böcker på sf-bokhandeln kan jag ju göra när som helst. Det är inte så att de håller några särskilda mässpriser så rent ekonomiskt gör jag en förlust om man räknar in inträde och mat. Resan kommer jag inte undan men jag besöker Göteborg då och då så det är egentligen ingen extrakostnad. Jag hade faktiskt tänkt åka dit på semestern och handla lite böcker men orkade inte.

Visst är det roligt att gå på mässan och kanske hälsa lite på bekanta men jag vet inte om det är värt ansträngningen och pengarna. Dessutom har jag planer på en ny dator och behöver spara allt jag kan. Det vore förstås annorlunda om man tog tid och råd att gå på något seminarium men jag går inte ens på det som är gratis längre. Jag orkar aldrig sätta mig ned och lyssna på någon, jag orkar helt enkelt inte engagera mig.

Men jag älskar atmosfären. Det finns inte mycket som överträffar de där första timmarna på torsdag morgon, när allt är nytt och fräscht och alla fortfarande är glada och fulla av energi. Varje år hoppas jag att det skall hända något roligt, att jag skall träffa någon jag känner eller någon jag beundrar, kanske få en bok signerad. Men jag orkar aldrig stå i kö och dessutom tycker jag det blir så pinsamt när jag står där och de frågar vem det är till.

Jag får fundera lite till, räkna lite på ekonomin, se om det blir någon dator och bestämma mig sedan.

2 Comments:

Johan A said...

Du har inte funderat på liknande men billigare arrangemang, i mindre format?

www.imagicon.se

Arina said...

Det där skulle faktiskt bli dyrare för mig med tanke på resan och att jag måste ha någonstans att bo. Men kul vore det förstås.