onsdag 1 juli 2009

Efterlysning

Jag skulle vilja ha tips om skräckböcker. Riktigt otäcka böcker. Jag är inte ute mysrysare eller vampyrromantik och definitivt inte varulvar som slåss i klaner.

Det jag är ute efter är något liknande det King skrev på den tiden han ännu kunde skrämmas i böcker som Det och Jurtjyrkogården. Muriel Gray lyckades skrämma mig med The Trickster. Peter Straub lyckades skrämma mig i några böcker ändra fram till slutet då jag mest blev uttsåkad när gatorna fylldes med vandrande lik. Det jag är ute efter är något som utspelar sig i vår värld men där det finns en liten vridning. Där något inte är riktigt som det skall. Där det som borde vara trygghet istället blir till skräck.

Jag har läst Lovecraft och blev inte speciellt rädd. Snarare lite uttråkad av alla outsägligt obeskrivliga fasor. Det var alldeles för många ord.. Inte heller blir jag skrämd av en värld där vampyrer lever bredvid människor, om än i hemlighet. Vampyrer skall vara som monstret i garderoben, det okända som lurar i skuggan. Ja, jag har läst Charlaine Harris och tänker läsa mer men rädd blev jag inte.

Jag har inte så stora förhoppningar om att denna efterlysning skall ge något. Kanske finns det inga fler riktiga skräckförfattare än King, Straub och ibland Koontz. Kanske får jag acceptera att det numera är klanstrider bland vampyrer och varulvar som räknas som skräck. Det var länge sedan King lyckades skrämma mig. Jag börjar bli desperat.

6 Comments:

Martina said...

Jag är också vansinnigt blasé när det gäller skräcklitteratur, efter att ha överdoserat på King och Koontz i tonåren. Men jag gillade Joe Hills "En hjärtformad ask", den var inte riktigt så finputsad som den kunde ha varit men påminde mycket om pappa King och delar av den var faktiskt ganska skrämmande. Dan Simmons "The Terror" var kanske inte läskig på det sättet du efterlyser men lämnade definitivt obehagskänslor. Vill man ha skräckel (dvs. blood and gore) så rekommenderar jag Bryan Smiths "The Freakshow". Bentley Little ska väl också vara skräckelförfattare, men jag har inte läst nåt av honom. Sarah Langans "The Keeper" var intressant, och nu ångrar jag lite att jag bookmoochade bort den för jag hade velat läsa om den... den har även en uppföljare, "The Missing" ("Virus" i UK).

Förresten, ordverifieringen är lämpligt nog "in gore". =)

Arina said...

Tack för tips! Jag gillar även psykologiska rysare och annat spännande. Innan jag blev så insnöad på sf och senare fantasy så läste jag mest deckare och thrillers. The Terror är jag lite nyfiken på sedan jag läste din (tror jag)recension.

Joe Hill lånade jag hem som ljudbok häromdagen men är inte säker på att den gör sig som just ljudbok. Kanske är det mindre skrämmande om man pusslar samtidigt. Jag får se.

Skräckel kan jag mycket väl tänka mig att läsa. Jag läser ju gärna deckare och annat med bestialiska mord.

Maria said...

Har du läst Fjärilen från Tibet av CJ Håkansson? Den är riktigt bra.

Man blir väl iofs inte rädd på det sättet att man börjar kolla efter monster under sängen, men den är definitivt obehaglig. Och äcklig. Jag recenserade den här: http://www.catahya.net/litteratur/recensioner.asp?id=544

Arina said...

JAg har läst recensionen nu och det låter intressant. Tror att jag läste lite blandade åsikter för ett tag sedan men minns inte var.

Emelie said...

Jag skulle tipsa om The Strain av Guillermo del Toro och Chuck Hogan, de vampyrerna är verkligen inte gulliga någonstans. GDT har själv beskrivit det som CSI med vampyrer, och det tycker jag stämmer rätt bra. Mycket blod och annat äckel + att vampyrismen sprids som en smitta vilket är lite extra läskigt just nu om man har läst lite för mycket om svininfluensan. Anyway, jag tyckte att den var bra och läskig.

Arina said...

Blod och äckel låter bra. Tack för tipset.