måndag 22 december 2008

Bokkedjan 2: Vinter

Denna andra Bokkedja har Vinter som utgångspunkt.

Jag kommer att tänka på Den långa vintern av Laura Ingalls Wilder. I denna sjunde del berättas hur familjen Ingalls kämpar för att överleva vintern insnöade i den lilla staden staden på prärien. Det är en av mina favoriter trots att mycket handlar om hur de sitter och tvinnar hö för att ha något att elda med och maler vete i en kaffekvarn för att kunna baka det dagliga brödet. Det gjordes en tv-serie som egentligen inte hade så mycket med böckerna att gör annat än namnen och några få händelser som dock ändrades ganska mycket för att passa in i gullegullet som tv-serien bestod i.

En ganska bra tv-serie gjordes det däremot på Narnia-böckerna av C S Lewis och min absoluta favorit av dem är Kung Caspian och skeppet Gryningen. Det var så spännande med den långa resan ut i det okända.

En lång resa till havs görs även i Sjöfarares riter. Den och de tvpå följande delarna läste jag och fascinerades av. Flugornas herre av samma författare avskydde jag däremot när vi fick den läst för oss i höstadiet av svenskaläraren.

En annan bok som jag fick läst för mig i skolan och faktiskt tyckte mycket om är Albert i Kalleby av Ole Lund Kirkegard. Den får avsluta min bokkedja den här gången.

0 Comments: