fredag 27 augusti 2010

Om vikten av att välja rätt eller Mellan böcker igen

Jag har ett litet problem. Om jag av någon anledning avbryter läsningen av en bok så är risken väldigt stor att jag aldrig läser ut den. Om avbrottet beror på att boken är dålig så spelar det ju ingen roll men det är inte alltid det det beror på. Ibland är det bara så att annat kommer emellan och jag tappar tråden eller att den helt enkelt inte känns rätt just då. Om det är en bra bok, kanske rentav av en favoritförfattare, så känns det ganska trist.

Jag har svårt att komma ihåg vad jag har läst och ju längre jag kommit desto mer är det som måste läsas om eller skummas igenom för att jag ska hitta tråden igen. Det låter kanske lite konstigt eftersom jag gärna läser om böcker men det är som om ett motstånd växer fram. Vad det beror på vet jag inte riktigt.

Just nu befinner jag mig mellan böcker och det är alltid en tid av mycket vankande och plockande med böcker innan jag känner vad jag vill läsa. Lyckligtvis är det sällan det blir fel när jag väl väljer men av någon anledning är det extra svårt den här gången. Det gick ganska snabbt att sortera ner från tolv till fem titlar men sedan tog det stopp. Problemet är att de fem som är kvar är titlar jag känner ganska starkt för men samtidigt känner jag mig väldigt obeslutsam. Om jag skulle plocka upp fel bok så är risken att jag förstör den för all framtid. Kanske skulle jag läsa något helt annat istället?

4 Comments:

Pia said...

Jag är likadann. Har jag gjort ett längre avbrott på en bok så är chansen väldigt liten att jag avslutar den. Och ibland blir det dessvärre så att man missar en bra bok.

Hanneles bok-paradis said...

tja, sånt varierar, tycker jag

Anonym said...

Ofta finns det ju en anledning till att man faktiskt kunde lägga ifrån sig boken från början. I alla fall för mig!

Arina said...

Eftersom jag har vissa koncentrationssvårigheter och oftast är väldigt splittrad så har jag inga svårigheter att lägga ifrån mig en bra bok. Det behövs inte så stora störningar, om man säger så. Jag klarar till exempel sällan av att läsa längre än en timme i sträck.

Det är det som gör det besvärligt. De dåliga böckerna kan man ju bara strunta i.