fredag 24 april 2009

Det började med Facebook

Just nu skrivs det mycket om boktipset.se. Jag kände mig väldigt osugen redan redan från början och efter att ha läst diskussioner som här, här eller här kan jag inte direkt påstå att lusten har ökat. Faktum är att jag inte ens har besökt sidan och inte heller planerar att göra det. Det låter låter som en rörig och stökig sida med alldeles för mycket oönskad information, ungefär som Facebokk.

Så sent som i december 2007 registrerade jag mig på Facebook. Jag var väl lite nyfiken och tänkte att det kunde vara ett bra sätt att hålla kontakt med mina vänner. I början var det faktiskt ganska kul. Jag gick med i några få intressegrupper men ägnade mesta tiden åt att lägga in boktitlar i två olika små program. Sedan var jag mätt. Det finns så otroligt mycket skit på Facebook och varenda litet program envisades med att skicka små meddelanden till mig om allt möjligt. Jag struntar i om gurkbjörn har lagt in Brokeback Mountain som en favoritfilm, jag vet inte vem gurkbjörn är och struntar i hans filmsmak. Mina få vänner finns det bättre sätt att hålla reda på. Dessutom började jag blogga i januari 2008 och det tog tid och energi, och var dessutom mycket mer givande.

Sedan upptäckte jag LibraryThing. Där kan jag enkelt lägga in mina boktitlar genom att söka på ISBN-numret vilket jag gillar skarpt. Dessutom kan man välja att söka i fler databaser än Amazon vilket är jättebra för äldre eller svenska böcker t.ex. Jag håller på att föra in alla mina böcker, eller åtminstone dem som jag bryr mig om. Det som är skönt med LibraryThing är att den överflödiga informationen som ges trots allt är ganska diskret. Jag struntar i boktipsen och annat strunt. Jag vill mest ha en katalog över mitt bibliotek.

Boktips får jag på annat håll. Till exempel genom sf-bokhandeln som hittills inte har lurat på mig något dåligt. Bokbloggar är också ett bra sätt. Man lär sig efter ett tag vilka som verkar ha samma smak som en själv. Jag saknar aldrig intressanta titlar.

Vad jag däremot skulle kunna vara intresserad av är det som Maria efterfrågar, ett litteraturforum helt enkelt. Visst förs det diskussioner på bloggarna men det kan bli lite spretigt ibland. Ett forum kunde kanske samla ihop litteraturintresserade på samma sätt som bokbloggar.nu samlat upp bokbloggarna. Visst skulle det ta viss energi och kraft från bloggandet men det skulle troligen ge mer än att hänga på boktipset.se.

Jag kan i alla fall lugna mina få läsare med att jag inte tänker sluta blogga även om jag just nu går på sparlåga. Men det beror på vårtrötthet. Jag kommer tillbaka!

4 Comments:

Olivia said...

Jag skulle då bra gärna vilja veta vad någon som heter Gurkbjörn gillar för filmer!

Arina said...

Tyvärr var det bara ett namn jag hittade på, som Rostbjörn ungefär.

Ka said...

KOLLA IN BOKCIRKLAR.SE!!!!!!

Arina said...

Jag skall kolla.