söndag 13 juli 2008

Omläst: Singularity Sky av Charles Stross

Efter Glasshouse känke jag en stark längtan efter mer Stross så det fick bli en omläsning av Singulaity Sky. Detta är en absurd berättelse full av bisarr humor och underliga vändningar. Mimare, kritiker, revolutionärer och en åldrig amiral som tror han är gravid är bara några av ingredienserna.

Berättelsen utspelar sig i en ganska avlägsen framtid när människan lever ett gott liv med maskiner som kan framställa vad de än önskar sig. Men Nya Republiken, ett samhälle grundat på gamla Europa, har tagit avstånd från denna dekadens, detta moraliska förfall. Där lever man som i början på nittonhundratalet ungefär. Kvinnorna har inget att säga till om utan skall sköta hemmet och uppträda anständigt, d v s bära långa kjolar och höghalsade blusar. Teknik är förbjudet utom för de högsta skikten i samhället, och även där begränsas den. Till en av Nya Republikens avlägsna kolonier kommer en dag Festivalen.

Festivalen låter telefoner regna över världen och när människor svarar i telefonen blir de ombedda att underhålla. Festivalen kan ge dem vad de än önskar sig i utbyte mot information. Låter det bra? Det är det inte. En befolkning som har hållits nere av de styrande kan inte hantera denna frihet utan löper amok.

Berättelsen innehåller mycket mer. Eschaton, ett mäktigt väsen/folk som finns någonstans i bakgrunden och styr och ställer, två agenter från jorden som försöker förhindra en katastrof, revolution och mimare. Jag tycker mycket om den här boken. Visst, det finns logiska luckor och den är nästan väl absurd ibland, men jag har roligt hela tiden.

2 Comments:

Olivia said...

Åh, det låter som om jag skulle gilla den! Jag blir nästan sugen på att läsa den med en gång - när kan jag komma hem till dig? Jag är ledig i helgen.

Arina said...

Du är välkommen!