tisdag 4 mars 2014

Tematisdag - Varför är det egentligen viktigt att vara en läsare?

Jag är lite sen med att ta mig an den första Tematisdagen och det är ett stort och inte helt lätt ämne. Därför väljer jag att skriva en personlig betraktelse över vad läsningen kan betyda.

Låt mig börja med att berätta om min mamma. Mamma gick bara de (på den tiden) obligatoriska sju åren i skolan. Kanske behövdes hon hemma eller så fanns det något annat skäl men jag vet att gärna hade gått några år till. Hon älskade att läsa och jag vet inte varifrån hon fick kärleken till böcker men det var inte från sin mamma. Mormor tyckte tvärtom det var en meningslös förströelse och bortslösad tid som bättre kunde användas till handarbete och liknande. Men mamma läste, och läste, och läste. Mamma var inte främmande för någon form av litteratur även om det förstås fanns vissa ämnen och genrer hon föredrog. Hon lyckades föra denna kärlek vidare till mig.

Jag tror att läsningen kan vara ett sätt att utvidga sitt språk. Visst är vår första kontakt med språket det talade ordet och det kommer vi ganska långt med men det det skrivna ordet kommer vi inte undan helt även om vi inte är läsare. Att läsa, helst många sorters litteratur, ger ett utvidgat ordförråd som vi kan ha nytta av i många sammanhang för förr eller senare måste vi utanför vår språkliga trygghetszon.

Genom läsning finns också möjligheten att ta in världen. Vi kan lära oss så mycket genom böcker, en del dumheter men också mycket vi kan ha glädje och nytta av. Läsningen kan ge oss insikt i andra sätt att tänka och se världen. Det blir möjligt att uppleva saker vi kanske inte kan uppleva personligen. Läsning kan också ge oss ett sätt att fly vardagen och verkligheten en stund och de som inte tycker det har något verkligt värde kan aldrig ha haft det jobbigt i livet.

Jag vill sluta där jag började, hos mamma. Jag vet att allt det ovanstående stämmer in på mamma. Hon hade ett rikt språk och kunskaper i alla möjliga ämnen. Hon flydde ibland in i en bok när livet var lite för jobbigt. Hennes liv blev på många sätt rikare tack vare att hon var en läsare. Och jag är så glad att hon kunde föra över denna längtan efter läsning till mig.

Tematisdagen kom till på initiativ av Boktimmen. För att delta måste man skicka in minst ett temaförslag. Sedan dras ett av dem varje vecka.

2 Comments:

Fia said...

Väldigt fint skrivet om din mamma och hur hon inspirerat dig! Tack så mycket!!

Arina said...

Tack! Jag ville skriva så mycket mer men det är skönt att ha kommit igång.