tisdag 24 januari 2012

Jo, jag skulle nog kunna bli omvänd





Jag har testat Kindle i mobilen. Inte för att jag egentligen är så sugen på e-böcker utan för att när jag nu har skaffat sig en Samsung Galaxy SII så vill jag ju göra saker med den. Jodå, det fungerar rätt bra. Jag har inga problem att läsa texten men jag blir förfärligt trött i ögonen och det beror nog inte bara på den fina stilen. Jag gillar inte att läsa på skärm, helt enkelt. Samtidigt kan jag ju se fördelarna med e-böcker och kanske, kanske skulle jag kunna tänka mig att skaffa en riktig e-bokläsare så småningom, när ekonomin tillåter.


Men så är det ju det här med alla format och annat som gör allting så besvärligt och då backar jag igen. Jag vill främst kunna låna böcker på biblioteket men vet samtidigt att det kanske blir några få titlar om året och det är det liksom inte värt att köpa en läsplatta för. Sedan kan jag nog tänka mig att köpa vissa böcker, sådana som jag inte nödvändigtvis vill ska stå och ta plats i hyllan. Men jag känner mig fortfarande för osäker på hur det fungerar med olika format och var man kan köpa vilka böcker. Dessutom vill jag gärna testa och känna på plattan innan jag köper och det kan vara lite svårt med internetköp. Så det dröjer nog ett tag trots allt men så sade jag ju närd det gällde att skaffa ny mobil också.

7 Comments:

Olivia said...

Du får testa min Kindle nästa gång vi träffas.

Jag har läst 8 böcker på den än så länge, och jag är mycket nöjd.

Dock är jag inte nöjd med priset på eböcker, vissa kostar till och med mer än inbundet, så jag känner inga större skuldkänslor över att få tag på böckerna på olagligt håll.

Arina said...

Ja, det måste jag göra. Apropå det så är det väl dags att bestämma ett datum?

Olivia said...

Ja, vi får försöka komma fram till något. Tyvärr går jag på en diet de närmsta månaderna, får bara äta lågkaloripulver i tolv veckor. Men jag kan ju komma ändå, men hoppa över din goda mat.

Anna said...

Jag har också funderat på att skaffa en läsplatta, men jag kommer antagligen bara läsa noveller på den så det känns lite onödigt. Men mobilen fungerar ganska okej att läsa på, tycker jag, speciellt om man sänker ljusstyrkan en aning.

Arina said...

Jag kan nog tänka mig att läsa noveller på mobilen men även det känns lite jobbigt. Till novellcirkeln skriver jag alltid ut för att slippa läsa på skärmen.

Simon said...

Jag tycker det fungerar bra att läsa på läsplattor, men det är sant att utbudet är sisådär (både prismässigt och vad som faktiskt finns att få tag på, på svenska iallafall). Det jag också gillar är att det fått mig att inse att vissa böcker vill jag ha i handen, i bokhyllan, för att jag tycker om den fysiska delen. Det kan vara snygg design eller något minne av just den boken. Men en del böcker vill jag bara läsa, just nu, och de går precis lika bra att läsa på min padda så sparar jag både plånbok och bokhylleplats :-)

Kolla upp biblioteket också, de allra flesta svenska nyutkomna böckerna går att låna digitalt. En del förlag väntar några månader innan de låter biblioteken låna ut dem, men för eller senare dyker de upp. Som 1Q84 (mkt bra hittills, men inte klar med sista boken ännu).

Arina said...

Jag tror också att just en riktig läsplatta skulle fungera bra för mig. Det finns en del böcker som jag inte måste äga, deckare till exempel. Kanske en del fantasy till och med.

Sedan läste jag på lite om det där med e-böcker och bibliotek och blev ganska förskräckt. Jag minns för något år sedan att jag hörde om en begränsning för lån av en e-bok. Någon hade räknat ut hur många gånger en vanlig bok kunde läsas innan den kunde anses vara utsliten. Den uträkningen stämmer ganska dåligt med verkligheten kan jag säga som har jobbat på bibliotek. Visst en pocket håller inte så länge. Det är därför vi oftast köpte inbundet just för populära böcker och de flesta lånades ganska många gånger innan de blev utgallrade.

Nu senast läste jag om vad det kostar biblioteken att låna ut e-böcker och jag känner kanske att jag inte vill belasta biblioteken med kostnaden för en bok som jag kanske inte ens hinner läsa ut. Jag är tyvärr lite långsam i min läsning.

Vi får väl se hur det går.