lördag 13 november 2010

Tematrio - Tyskspråkigt

Jag skulle gärna vilja kunna läsa på tyska. För mig är tyska ett vackert språk och jag kan faktiskt läsa på tyska men jag förstår inte vad jag läser. Fyra års tyskastudier för över 25 år sedan räcker inte till att läsa på originalspråk. Däremot har jag läst en del översatt. Nu kommer jag dåligt ihåg vad jag har läst för länge sedan men jag tänker ändå göra ett försök. Det blir dock inga favoriter den här gången.

1. Kusligheter på Omega XI med undertiteln Utopisk roman av Johanna Braun är en sådan där bok som jag inte egentligen vet varför jag plockade upp. Omslaget var skitfult och den lät nog inte så där jättespännande heller. Men jag började läsa och läste ut den. Jag minns inte ens hur berättelsen började men så småningom kom romens huvudpersoner till en planet där allting var fantastiskt och nytt och perfekt och det visade sig naturligtvis att allting inte riktigt var som det skulle. Titeln till trots så var det inte så kusligt.

2. Den oändliga historien av Michael Ende är en underbar berättelse om fantasins kraft och den är speciell eftersom precis vad som helst kanhända eftersom det bara är fantasin som sätter gränserna.

3. Inte bara kaviar an Mario Simmel var en av mammas favoritböcker. När mamma dog lade jag beslag på hennes tyska exemplar (Es muss nicht immer Kaviar Sein) som nu står i min hylla. Jag läste den för många år sedan på svenska och det är en spionberättelse full av humor och matrecept. Mer kommer jag inte ihåg.

5 Comments:

Lyrans Noblesser said...

Hej Arina, en liten utmärkelse finns att hämta på min blogg :-)

Anonym said...

Jag kan ite stava mig igenom många glosor på tyska men läsa funkar något bättre än att prata iaf.
Har du koll på hur det ser ut med den tyskspråkiga SF-utgivningen, om det är något som översätts till svenska innom SF, Fantasy och skräck?

Arina said...

Jag kan läsa tyska och förstår en del men inte så mycket.

Tyvärr har jag ingen koll på tyskspråkig sf-utgivning förutom den bok jag nämner i trion. det finns folk som är mer pålästa så det kanske vore idé att fråga runt på sidor som skriver om sf.

Anonym said...

Oj! Har aldrig tänkt på att Den oändliga historien är tysk till att börja med! :o

Upptäckte rättså nyligen att mina kunskaper i tyska (äntligen!) räcker till att läsa romaner, så det var ett lästips av hög rang, tack! :)

Arina said...

Jag önskar mina tyskakunskaper var tillräckliga för jag hör till dem som tycker tyska är ett vackert språk. Ibland läser jag lite högt för mig själv trots att jag inte förstår vad jag läser.