måndag 14 december 2009

Impulsköp

Jag har svårt att gå förbi när biblioteket säljer böcker. Är det gamla böcker så kan det vara någon favorit som måste räddas undan makuleringsdöden. Ibland är det sprillans nya böcker av det där lite udda slaget som biblioteken får lådvis varje år och inte alltid vill eller kan ta hand om.

Nu senast fick Golem av Gustav Meyrink följa med mig hem. Jag har en känsla av att det är en sådan där bok som blir stående oläst i hyllan, men titeln var i alla fall trevlig. Det blir min tredje Golem-bok, jag kanske skulle börja samla?

5 Comments:

snowflake said...

Vem/vad är Golem? Jag känner bara Gollum...

Arina said...

En Golem är en varelse av lera som ges liv genom magi.

En av mina absoluta favoritböcker, Kiln People, handlar om hur man i framtiden kan skapa Golems, kopior av sig själv, till att utföra allehanda tråkiga sysslor.

Sedan har jag The Golem's Eye i bokhyllan också. Del två i en väldigt bra fantasyserie om en ung magiker.

marlan said...

vad fint!
Jag har den här hemma i vertigos utforming.
Har dock inte hunnit läsa den då jag varit intrasslad i svensk grammatik och språkanalys hela hösten. :S

Arina said...

Min är också Vertigos utformning.

Det finns väl värre saker man kan vara intrasslad i.

Olivia said...

Då rekommenderar jag att du lägger till Terry Pratchetts Feet of clay till golemsamlingen.