måndag 12 januari 2009

Ännu en bokenkät

Ännu en enkät, denna gång något kortare och med lite andra frågor. Även denna hittade jag på Piruett.

1. Vilken bok läste du senast?
Explorer - C J Cherryh

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Det vet jag faktiskt inte. Funderar på Halting State av Charles Stross eller A Storm of Swords av George R R Martin, men det kan också bli Consider Phlebas av Iain M Banks eller något helt annat.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Jag skulle tro att det är manliga, i alla fall bland de böcker som jag bryr mig om.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?

Ganska ofta nuförtiden. Men det är bara för att jag läser lite för långsamt för att ha något att blogga om..

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Vänner, bloggar och framför allt de anställda i sf-bokhandeln i Göteborg.

6. När blir en bok för lång?
När den är dålig.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Helst engelska.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Olivia, den av mina två vänner som faktiskt har liknande litteratursmak, har jag i åratal försökt övertyga att läsa Kiln People av David Brin. Även Uplift War av samma för fattare har jag talat för.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Ja, men jag är ganska envis.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Det borde vara sf som regerar i bokhyllan vid det här laget, jag bygger ständigt ut samlingen. Jag vågar inte med säkerhet säga någon genre som inte finns i hyllan, jag har fått en hel del böcker av alla möjliga typer. Historiska romaner tror jag saknas, och jag känner heller inget behov av att åtgärda den bristen.

2 Comments:

Olivia said...

Hur går det med The name of the wind?

Arina said...

Jag är lite mer än halvvägs nu.