torsdag 1 maj 2008

Läst: A Game of Thrones av George R R Martin

Hur skriver man en recension på en bok som bara är en liten del av en hel serie? Jag tror inte jag kan det, men jag skall i alla fall berätta vad jag tycker så här långt.

I A Game of Thrones presenteras ett antal familjer och deras stridigheter, men främst får man följa familjen Stark. Det är krig och förräderi och annat smått och gott som det skall vara i en fantasyroman. Man kan också ana ett hot från norr där de döda börjat röra på sig. Allt detta är spännande och fyller väl sin funktion som underhållning.

Problemet är att det bara känns som en början. Berättelsen börjar lite lugnt med att presentera familjen Stark. Sedan börjar det gå på tok och det bara fortsätter. Det känns inte som om boken har någon riktig avslutning. Eller det är kanske lite orättvist, men de personer jag bryr mig mest om blir liksom hängande i tomma luften. Jag kan tänka mig att det är vanligt i sådana här serier, men i den enda serie jag läst tidigare, The Wheel of Time, lyckas Jordan ganska bra med att avsluta varje bok på ett tillfredsställande sätt (undantaget tionde delen). Jag känner inte likadant i den här boken, alltså blir jag tvungen att kasta mig över nästa del och det är lite synd för jag tycker egentligen om att ta en liten paus och sticka emellan med lite sf.

Men boken är bra. Den är som sagt spännande och personerna man får följa är lätta att tycka om. Språket är inget som jag ens tänker på så jag antar att det är bra. Det är i alla fall inte så svårt. Och det är ju gott betyg att jag genast vill fortsätta med nästa bok för att se hur det går för familjen Stark.

3 Comments:

Olivia said...

De tre första böckerna var jag bara tvungen att sträckläsa, den fjärde däremot har jag inte kommit någon vart i, av skäl som du redan vet.

Arina said...

Jag känner också att jag måste fortsätta direkt och det är ju bra att jag kan göra det. Det var synd om dem som läste den när den kom ut och fick vänta på nästa del.

Martina said...

Jag hatar verkligen att vara "up to date" med en bokserie, dvs. läsa den samtidigt som den kommer ut... man måste ju vänta i evigheters evighet innan man får läsa fortsättningen! Det hände mig när jag läste Tad Williams Otherland-serie (som är riktigt bra, om du inte har läst den), och nu är det ju Scott Lynchs Locke Lamora-serie som inte är färdigskriven än.

Samma gäller med tv-serier, nu är jag i fas med Bones och Reaper vilket är väldigt irriterande, jag måste vänta så länge på nästa avsnitt...